Szerző: BALLA ISTVÁN
2018.06.04.
„Nem vagyok én szadista, hogy a 15 évesekkel Goethét olvastassak” – fakadt ki Imre Flóra egy minapi konferencián. A szakemberek szerint igencsak át kellene alakítani a kötelezők listáját, hiszen számos mű egyszerűen nem érthető a legtöbb mai gyerekek számára. De lenne megoldás arra, hogy meg is maradjon Jókai meg nem is: a nagyobb tanári autonómia.
Az oktatáspolitikai változások közül – talán a mindennapos testnevelés mellett – a kötelező olvasmányokról szóló vita éri el legjobban a közvélemény ingerküszöbét. A tízmillió oktatáspolitikai szakértő országában mindenkinek van véleménye arról, milyen könyveket kell előírni a gyerekeknek. Az iskolát már csak az emlékeiből ismerő korosztály leginkább azon a véleményen van, hogy maradjon minden úgy, ahogy volt: olvassák a mai gyerekek is a Kőszívű ember fiait, a Kincskereső kisködmönt, a Légy jó mindhalálig-ot, a Bánk bánt és társait, hiszen „mi is átrágtuk ezeken magunkat, a mai diákok is tegyék meg”.
Mások leginkább ideológiai okokból változtatnának a listán. A 2010-es évek elején, az új közoktatási jogszabályok alkotása idején Wass Albert, Nyírő József, illetve Kertész Imre alaptantervbe kerülése körül voltak ádáz viták. És egyre gyakrabban került elő az a vélemény is, sokszor a magyar tanárok részéről, hogy az olvasás megszerettetése miatt, nem lenne ördögtől való Harry Potterről és más populáris művekről is beszélni az iskolában.
Hoffmann Rózsa beköszönő beszédeiben ugyanakkor ezt egyenesen úgy állította be, hogy Harry Potter kiszorította János vitézt a tananyagból. 2017-ben az új Nemzeti alaptanterv (Nat) kidolgozásáért felelős Csépe Valéria viszont kijelentette: "Inkább Harry Pottert olvassanak alsóban, mint Jókait".
Végül – nem nagyon hallgatva a szakemberekre – az alaptanterv mostani változatában (és a kötelezően választandó kerettantervekben) e téren csak apró változások történtek, de alapvetően ugyanazt az irodalmi kánont írják ezek elő, mint mondjuk a 70-es években...
Mások leginkább ideológiai okokból változtatnának a listán. A 2010-es évek elején, az új közoktatási jogszabályok alkotása idején Wass Albert, Nyírő József, illetve Kertész Imre alaptantervbe kerülése körül voltak ádáz viták. És egyre gyakrabban került elő az a vélemény is, sokszor a magyar tanárok részéről, hogy az olvasás megszerettetése miatt, nem lenne ördögtől való Harry Potterről és más populáris művekről is beszélni az iskolában.
Hoffmann Rózsa beköszönő beszédeiben ugyanakkor ezt egyenesen úgy állította be, hogy Harry Potter kiszorította János vitézt a tananyagból. 2017-ben az új Nemzeti alaptanterv (Nat) kidolgozásáért felelős Csépe Valéria viszont kijelentette: "Inkább Harry Pottert olvassanak alsóban, mint Jókait".
Végül – nem nagyon hallgatva a szakemberekre – az alaptanterv mostani változatában (és a kötelezően választandó kerettantervekben) e téren csak apró változások történtek, de alapvetően ugyanazt az irodalmi kánont írják ezek elő, mint mondjuk a 70-es években...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.