Szerző: Határátkelő / Sörm
2018.06.06.
Úgy hozta az élet (szerencsére előfordul az ilyesmi), hogy nem sokkal azután, hogy bő egy hete megjelent Kati szülői benyomásokat összegző írása a svéd iskolarendszerről (ha nem olvastad, itt pótolhatod), kaptam egy másik levelet is, ami szintén a svéd iskolával foglalkozik – de a tanár szemével. Nekem nagyon érdekes volt olvasni a hasonlóságokat és a különbségeket, remélem, ti is így lesztek vele! Következzen tehát Sörm posztja a svéd suliról, méghozzá a tanár szemszögéből! (A fotókat természetesen külön köszönöm!)
„Nem akarom azt a látszatot kelteni bárkiben is, hogy én megmondom a tutit a svéd oktatásról, csak azért mert benne dolgozom. Gimnáziumi tanár vagyok, abban is relatíve pályakezdő (korábban is tanítottam csak más keretek között), iskolába Magyarországon jártam és nincs itt iskolás korú gyermekem.
Ezért aztán én csak egy szeletét látom az itteni oktatási rendszernek: egy „elitgimnáziumban” tanítok, ebből kiindulva tudom megosztani veletek a tapasztalataimat. Ez a poszt akkor lesz hasznos és informatív, ha ti is hozzáteszitek azt az oldalát, amit ti ismertek, szóval hajrá!
Amiről otthon csak álmodtunk…
Az anyagi erőforrások. Igen, az iskolák többségében minden gyerek kap laptopot vagy iPadet. A projektor minden tanteremben alap. El se tudom képzelni otthon hogyan tanítottam számítógép nélkül. Hajnalig gyártani a szemléltető eszközöket…
Természetesen a dolog árnyoldala is jelentős és sokszor sóhajtozom: bárcsak az ifjaknak ne lenne laptopjuk. Rengeteget ad, de nagyon sok figyelmet el is vesz, a rév és a vám tipikus esete.
És igen, amikor megkaptam a kódot a fénymásolóhoz, megkérdeztem mennyi a keretem. Nézett a kollégám nagyokat, kb. negyedóráig magyaráztam mire megértette mit kérdezek. Nincs keret vagy fénymásolóstopp mert az iskola nem tudja megvenni a patront.
Anekdota otthonról: dolgozatot íratnál és stopra mész be reggel. Nincs más opciód mint kirohanni a sarki fénymásolóba és saját költségre nyomtatni. Majd miután halál stresszben pár perces késéssel odaérsz, a diákok ki vannak borulva és délután hívnak a felháborodott szülők, hogy a csemetének három perccel kevesebb ideje volt bizonyítani a tudását. Amiben nyilván igazuk is van.
Ez a példa talán érzékelhetővé teszi, hogy ha nem ehhez hasonló, csupán anyagi erőforrásoktól függő küzdelmekben őrlődsz nap mint nap az bizony erősen hozzájárul az oktatás minőségéhez. És ezen túl is léphetünk, senki számára nem meglepő hogy Svédországban több pénz terem mint otthon...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.