Szerző: BARÁT JÓZSEF
2018.05.21.
A BME Műszaki Pedagógia Tanszékén működő Képi Tanulás Műhely rendezvényén 24 országból 96 előadó vett részt a Fülöp-szigetektől Japánon át Finnországig, Kanadáig és Brazíliáig. A Képi Tanulás Műhely két vezetője Benedek András, a BME egyetemi tanára és Nyíri Kristóf akadémikus, filozófiatörténész, aki kérdéseinkre válaszolt.
– Miért érdemes a képeknek gigakonferenciát szentelni, pénzt áldozni a témára? A képek itt vannak velünk a barlangrajzoktól a virtuális valóság háromdimenziós ábrázolásáig. Mi az, amit nem tudunk róluk, mit kell kutatni rajtuk?
– Az elmúlt mintegy száz év nyelvközéppontú szemléletével szemben ma a bölcsészettudomány képi fordulata zajlik. Konferenciánkon ennek a fordulatnak szerteágazó jeleit igyekeztünk egybegyűjteni, és ezzel a képi fordulathoz döntően hozzájárulni a neveléstudomány, a nyelvészet, a pszichológia és a filozófia területén is. Konferenciánk alcíme: Kommunikáció, kultúra, gondolkodás; és máris visszajutunk az indító kérdéshez. Mert a képekről sokat tudunk, de a képi gondolkodásról nagyon keveset. A bölcsészettudományokban az uralkodó álláspont – ha hiszi, ha nem – még mindig az, hogy lelki képeinknek nincs jelentőségük. Legfeljebb árnyékként vagy elmosódott háttérként kísérik a belső vagy hangos beszédet, de a gondolkodás szavakban történik, csak a szavaknak van logikájuk. Ehhez képest a konferencia résztvevőinek többsége már egyértelműen azt a felfogást vallotta, hogy a gondolkodás anyaga a vizuális lelki kép, a szavak és mondatok pedig mondhatni képaláírások.
– Igen, de néha olyan szózuhatagokat hallunk, olvasunk, amelyekhez bajos volna képeket rendelni. Ezek tehát olyan képaláírások, amelyekhez nincsen kép?
– Hadd mondjak két példát! Legyen az első a retorika új megközelítése. Eddig úgy tartották: a szónoklatnak azért kell erős mentális képeket ébresztenie, hogy érzelmileg hasson a közönségre. Konferenciánk nyitóelőadása viszont a belső lelki képeket éppenséggel a hatásos szónoklat eredeti gondolati mozgatójának láttatta. Másik példám a metaforaelmélet. A konferencián jelen volt az a radikális nézet – én magam is ezt a nézetet képviselem –, hogy egy új metafora megértése nem fogalmi, hanem vizuális művelet. Amikor Bonnie Tyler a szív teljes napfogyatkozásáról énekel, az értő hallgató lelki szemei előtt egy pillanatra fel kell tűnnie a napfogyatkozás képének...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.