2018. március 25., vasárnap

KELETEN A HELYZET CSAK LÁTSZÓLAG VÁLTOZATLAN: FOLYAMATOS A HOSSZÚ PUSZTULÁS

24.HU
Szerző: OROSZ R.ZOLTÁN - FÜLÖP DÁNIEL MÁTYÁS
2018.03.25.


Einstein és a MÁV

Korán reggel felszállni egy vonatra csak azért, hogy egy átszállás után tíz percet töltsön az ember egy állomáson, majd megtegye ugyanazt az utat visszafelé, és egy egész napnyi vonatozás után este leszálljon ugyanott, ahonnan elindult: nem úgy tűnik, mintha sok értelme lenne. Mégis bevállaltunk egy ilyen túrát. Meg akartunk bizonyosodni arról, hogy Einsteinnek igaza volt, és a tér, meg az idő tulajdonképpen relatív dolgok.

Mert mi más lehetne a magyarázat arra, hogy Magyarországon egy 221 kilométeres vonatút két és fél órán át tart, egy másik, nagyjából 70 kilométeres pedig kettőig?

Kamaszként a kilencvenes években sokat utaztam vonattal a Debrecen-Mátészalka vonalon, illetve azon is túl. Nagymamám egy Debrecentől 120 kilométerre keletre fekvő településen lakott, ahová nagyjából két órába telt odaérni — akár vonattal ment az ember, akár autóval. Bár a vonatot gyorsnak hívták, sok volt a megálló, autóval pedig bele lehetett szédülni a rengeteg kanyarba. Mátészalka mindkét esetben nagyjából félútnak számított.

Jó ideje nincs miért arrafelé utaznom, ezért is lepett meg, amikor egy Facebook-posztban azt olvastam, hogy a Mátészalkaleaks nevű civil szervezet petíciót indított, mert szerintük tarthatatlan, hogy a Mátészalka és Debrecen közti utat két óra alatt teszi meg a vonat. Mármint akkor, ha épp nem jön közbe semmi váratlan, például nyár, tél, vagy műszaki hiba. Nehezen hittem el, hogy ami húsz éve valamivel több mint egy óra volt, azt most kettő.

A menetrend szerint 1 óra 49 perc alatt teljesíti egy személyvonat a Debrecen és Mátészalka között feszülő 78 kilométeres távolságot. Egy 29 kilométeres kitérővel, egy nyíregyházai átszállással, és 11 percnyi várakozással együtt is csak 27 perccel tart tovább az út. Vagyis a tiszta menetidőt tekintve plusz 29 kilométer 16 percbe kerül.

Ebből kiszámolható, hogy Debrecen és Mátészalka között egy pici jóindulattal 43 km/h a vonatok átlagsebessége. Más vonalakon ehhez képest, mintha máris Elon Musk vákuumvonatai száguldoznának. Budapesttől Debrecenig, a Püspökladány, illetve Kaba körüli pálya-felújítási munkák miatti lassulással együtt is 80 km/h, Debrecen és Nyíregyháza között pedig 100 km/h körüli az átlagsebesség. Magyarország boldogabb, nyugati felében, például Budapest és Székesfehérvár között, közel 90 km/h átlagsebességgel suhannak a szerelvények...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.