Szerző: BALLA ISTVÁN
2018.02.20.
Példátlan átalakítást hajtott végre az oktatási rendszerben az Orbán-kormány 2010-től. Példátlanul sok területre kiterjedőt és példátlanul mellőzve a szakmai érveket, nemzetközi trendeket, a párbeszédet. A reformok átgondolatlanságát az mutatja legjobban, hogy az utóbbi évek már a saját intézkedéseik visszaalakításáról szóltak.
Az "eredmények" már jól látszanak.
"Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt" – jelentette ki 2010-ben az oktatási területért felelős KDNP-s államtitkár, Hoffmann Rózsa.
"Inkább Harry Pottert olvassanak alsóban, mint Jókait" – mondta tavaly az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős Csépe Valéria.
Akár jelképes is lehetne az elmúlt nyolc év oktatáspolitikájáról ez a két mondat, hiszen a hoffmanni kirohanást tettek követték (az ellenreformot leíró köznevelési törvény és alaptanterv megalkotása 2011-ben), most pedig ezek káros hatásának a korrigálására látunk kísérleteket.
Elszalasztott lehetőség
2010 előtt elég sok, és egyébként jól dokumentált problémája volt a magyar oktatásnak az elaprózódott fenntartói rendszertől a szociális esélykiegyenlítés hiányán át a gyenge tanulói eredményességig (igaz, akkor még legalább a PISA-átlag körül voltunk, ez azóta jelentősen romlott!) – ezeket korábban itt foglaltuk össze.
Egy új, pláne kétharmados felhatalmazással bíró kormánynak történelmi lehetősége lett volna ezeket orvosolni. Ehelyett a 2010-es (és a 4 évvel későbbi) kampányban egy szó nem esett arról, mire készül az Orbán-kormány a magyar iskolákban. A kormányalakítás során a területet átadták a KDNP-nek, jött Hoffmann Rózsa (akinek hiperaktivitása állítólag magát Orbánt is meglepte), és másfél év alatt véghez vitte mind a közoktatás, mind a szakképzés, mind a felsőoktatás mélyszántását átszabását. Közben lecsökkentették a tankötelezettség felső határát 18-ról 16 évesre...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.