Szerző: PROF. DR. LAKATOS GYULA
2018.01.08.
...A Fidesz–KDNP koalíció az elmúlt években alkotmányos válságot idézett elő azzal, hogy a rendszerváltó politikai erők konszenzusán nyugvó (ideiglenes) alkotmányt félretolva úgynevezett alaptörvényt (pártelvű alapjogi szabályozást) hozott létre a szabadság, az egyenlőség és a szolidaritás jogintézményeinek a korlátozásával.
Magyarország polgárai, a túlnyomó többség a NER ellenségei: a civilek!
Mind nyilvánvalóbb ugyanakkor, hogy a kétharmados felhatalmazásra hivatkozó hatalom a maga törvényeit sem tartja be, ha a pozícióját bármilyen formában veszélyeztetve látja. A civil szervezetek elleni akcióval a kormány teszteli a jogi korlátok áthágására adott hazai és külhoni reakciókat, lejjebb viszi a jogkorlátozás érzékelési küszöbét.
A 2011. évi civil törvény, illetve a 2013. évi polgári törvénykönyv a nemzetközi jogrenddel összhangban „frissen” szabályozza a tagsággal rendelkező jogi személy egyesületek működését, törvényességi felügyeletét, adataik nyilvánosságát. Joggal feltételezhető, hogy ezen túli minden korlátozás, kötelezés, tiltás konkrét politikai céllal került napirendre.
Mindez különös, ha arra gondolunk, hogy a Fidesz–KDNP koalíció terjesztette elő és fogadta el a civil törvény bevezető indoklását, miszerint „az emberek önkéntes összefogása nélkülözhetetlen Magyarország fejlődéséhez, a civil szervezetek a társadalom alapvető egységei, amelyek folyamatosan hozzájárulnak közös értékeink, megvalósulásához”.
Maga a törvény „az egyesülési szabadság érvényesülése, valamint a civil szervezetek működési alapjainak megteremtése, társadalmilag hasznos és közösség teremtő tevékenységük elismerése, közérdekű, illetve közhasznú tevékenységük támogatása érdekében” született.
Nyomós hatalmi szempontokat kell feltételezni, amikor a kormányfő ellép a nemzetközi joggal is összhangban álló törvénytől.
„Aki velem együttműködik, az nyer”. (Orbán Viktor).
A nyilatkozatokból következtethető intézkedések közvetlen politikai célokat szolgálhatnak.
A civil szervezeteket feloszthatják, hasonlóan, mint az egyházaknál a „bevett” és a „többiek” kategóriára, együttműködő (kormánypárti) és nem együttműködő (ellenzéki, ellenséges) szervezetekre.
Ez a felosztás jogi legitimációt adna az együttműködő szervezetek további feltőkésítéséhez, illetve a nem együttműködők likvidálására, akár a szervezetalakítási jogok korlátozására is.
Az 1992-es alkotmány-módosítással analóg módon a NER az illiberális demokrácia és a magyar emberek érdekeinek megfelelően biztosítaná az egyesülési jogot. Vagyis: eliminálódna ez a fontos alapjog.
A civil törvényben nevesített úgynevezett közvetlen politikai tevékenységet végző civil szervezetek közül teljes legitimitást kapna a CÖF és a többi GONGO (Government Organised Nongovernmental Organisation), tehát a kormány által szervezett nem kormányzati szervezet, amelyeket a közbeszéd ál civileknek nevez.
Korlátoznák viszont az ellenzéki pártok és a civil szervezetek kapcsolatát...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.