Szerző: VAS ANDRÁS
2018.01.05.
A tiltakozások ellenére is sorra épülnek a kikötők a Balatonon, és közben a Tiszánál is felbolydult az élet. Ömlenek az adóforintok az ágazatba: politikai hátszél dagasztja a vitorlákat.
Hiába a petíció, a lakossági tiltakozás, az önkormányzat ígérete, hogy a következő szezont még nem érinti a projekt, karácsony előtt elkezdték kivágni a fákat a balatonföldvári kikötő szomszédságában. Vagyis láthatóan történjék bármi, a tóparti kisváros vezetése és a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) akarata érvényesül, a kikötőfejlesztés nem áll le.
A beruházást a kezdetektől sokan bírálták, mert sorompókkal elzárt parkoló épülne a földvári kikötőben, közvetlenül a vízparton, egy a köztudatban a földvári szabadstrandhoz kapcsolódó zöldterületen, ahol értelemszerűen megannyi fát kellene kivágni. Emellett új utak is épülnének, az egyik éppen a jelenlegi kikötői üzletsor helyén. Ugyanakkor a földvári képviselő-testület mindössze egy fejlesztési tervezet alapján és a Balaton-törvény előírásai ellenére bólintott rá a szabályozási terv összes szükséges módosítására. És bár a helyiek ellenkezése nyomán Holovits Huba polgármester (Fidesz-KDNP) összehívott egy tájékoztató fórumot az ügyben, a közgyűlés másnap kiemelt fejlesztési tervvé nyilvánította a projektet, ami azt jelenti: bizonyos eljárási szabályok leegyszerűsödnek, s nehezebben ellenőrizhetővé válnak. A városvezetés eljárásáról sokat elárul, hogy miközben az önkormányzat a projekt egyik részlete miatti vitában támadása lendült, Holovits Huba megjegyezte: a politikai akarat és a pénz is megvan, tehát a fejlesztés nem áll le.
A politikai akarat amúgy nemcsak a földvári, de a többi balatoni kikötőfejlesztés legfőbb támasza is: az idei költségvetésben 2,5 milliárd forintnyi uniós forrást különítettek el a balatoni vitorlásturizmus fejlesztésére. Ami nem lenne probléma, ha a projektek miatt nem sérülne a tó természetes környezete, s még inkább: nem merülne fel a gyanú, hogy a sokszámjegyű összeg ismét csak kormányközeli vállalkozóknál landol majd, de legalábbis az ő érdekükben érkezik a térségbe. Balatonfüreden ugyanis a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került Balatontourist kemping területén épül új, 150 férőhelyes vitorláskikötő, valamint 64 lakásos luxusingatlan. A közeli Alsőörsön 350 millióból épült meg 2016-ra a kétszáz hajó befogadására alkalmas kikötő, a projekt Deák Gáborhoz és Kecskés Egonhoz köthető, ugyanúgy, mint az ugyanebben az évben átadott, fél kilométeres betonmólóival a tóba nyúló balatonfenyvesi komplexum – mindkét kikötő sokszázmilliós uniós támogatást kapott a Széchenyi-programból. Keszthelyen három éve került átmenetileg Orbán Viktor veje, Tiborcz István és üzletfelei érdekeltségébe a helyi kikötőt üzemeltető cég, s jó néhány kikötői ingatlan. A vitorlázók szempontjából a tó nyugati medencéjében amúgy is látványos a fejlődés, hiszen 2015-ben adták át a közel száz férőhelyes, s csaknem félmilliárd forintba kerülő vonyarcvashegyi kikötőt, két évvel azután, hogy ugyanekkora összegből a szomszédos Balatongyörökön épült meg a 77 vitorlás számára használható kikötő...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.