Szerző: Az Én Pénzem
2017.12.28.
Az ünnepek utáni első nyitvatartási napokon évről évre sorok alakulnak ki az ügyfélszolgálatok előtt, hogy a megajándékozottak visszaadhassák vagy kicserélhessék a karácsonyra kapott szerencsétlen meglepetést. Azzal kapcsolatban, hogy ilyenkor mit lehet és mit érdemes tenni, makacsul tartja magát néhány tévhit.
Az ünnepek után megindul a nem eltalált ajándékokkal kapcsolatos roham. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett, 10 ezer forintnál drágább termékekre vonatkozik.
Néhány fontos tudnivaló | ||
---|---|---|
Megnevezés | Feltétel | Megjegyzés |
Netes vásárlás | 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vételtől* | A pénz visszaadása 14 napon belül a fizetés módja szerinti, az áru kereskedőhöz visszajuttatásának költsége a vevőt terheli |
Háromnapos csere | Csak a 10 ezer Ft feletti cikkekre érvényes (további részletek a rendeletben) | Az előírás cserére, nem a vételár visszaadására vonatkozik |
Vételár visszafizetése | Ezt semmi sem teszi kötelezővé | Ha valaki végképp nem talál csereterméket, a nevesebb kereskedők hajlandóak önként visszaadni a pénzt |
Gond esetén | A járási hivatalokban kérhető felvilágosítás | A hivatalok elérhetőségéről itt lehet tájékozódni |
Egyéni igény érvényesítése | Békéltető testülethez lehet fordulni | A békéltetőkről itt találhatók információk |
Külföldön vett cikkekkel kapcsolatos probléma | Már létezik egységes uniós online vitarendezési platform (OVR) | Az összes hivatalos uniós nyelven térítésmentesen áll ezen a linken rendelkezésre |
Külföldi webáruházzal szembeni panasz | Az Európai Fogyasztói Központhoz lehet fordulni | További információ itt található |
*kivéve pl. a romlandó árukat, egyedi gyártású termékeket. Az online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog |
Akad azonban ellenkező irányú tévedés is. Ilyen, hogy a szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás: ilyesmi semmiképpen sem követelhető a vevőtől, még akkor sem, ha külön feltüntetik. Közkeletű (a kereskedők által rendre erősített) tévhit még, hogy a leértékelt termékek esetében nem érvényesíthető a szavatossági jog. Az igazság valójában az, hogy ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, ami a leértékelés oka volt, akkor azzal a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.