2017. december 31., vasárnap

KÖZZÉTETTE JELENTÉSÉT A TARNAZSADÁNYI ISKOLÁRÓL AZ OMBUDSMAN

MÉRCE
Szerző: TÓTH CSABA PÉTER
2017.12.30.


Közzétette az Alapvető Jogok Biztosának hivatala azt a jelentést, amelyet a minősíthetetlen állapotú mosdóiról hírhedtté vált tarnazsadányi tagiskola ügyében folytatott vizsgálatuk után írtak. A tarthatatlan állapotokra sajtóhírek és lakossági bejelentés után csapott le a hivatal. A vizsgálatba bevonták a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó biztoshelyettest is.

Míg az alapvető jogok biztosa az eredeti panasz értelmében felvette a kapcsolatot az illetékes, Egri Tankerület felelős vezetőivel és a tarnazsadányi önkormányzattal, ezt követően 2017-ben helyszíni szemlét is tartottak az iskolában. Ekkor a mosdó sürgősségi felújítási munkálatai már elkezdődtek, de a jelentés megállapította, forráshiány miatt még el sem kezdték ezeket a javításokat:

2016-ban az igazgató azt a tájékoztatást adta, hogy a kivitelezést – amelynek becsült költsége 25 millió forint – előreláthatóan 2017-ben elvégzik. A 2017/2018. tanév kezdetén a tankerületi központ igazgatója azonban arról tájékoztatta a biztost és a biztoshelyettest, hogy az új vizesblokk forrás hiányában mégsem készült el. A vizsgálat során kiderült, hogy 2016 óta sem a fenntartó tankerületi központ, sem a települési önkormányzat nem nyújtott be pályázatot a tervezett vizesblokk felújításának megvalósítására.

Írja az ombudsmani jelentés összefoglalója. Nem jutott tehát a KLIK 2017-es költségvetéséből erre a célra 25 millió. Azonban a vizsgálat, a nemzetiségi ombudsman bevonása folytán, ennél összetettebb, strukturális problémákra is rávilágított:

A rendelkezésre álló adatok, dokumentációk és a helyszíni vizsgálat tapasztalatai alapján a Tarnazsadányi Tagiskolában lényegében csak roma nemzetiségű gyermekek tanulnak. […] A területi hátrányok és roma származás alapján is elkülönülő köznevelési intézmények esetében a deszegregációs politika legfontosabb eszköze a minőségi nevelés-oktatás biztosításához szükséges infrastrukturális, tárgyi és személyi feltételek megteremtése, fejlesztése.

Így tehát a jelentés, az összes környezeti tényezőt figyelembe véve, megállapította, hogy a Heves megyei, falusi iskolában az alapvető jogokhoz feltétlenül szükséges (pl. alapvető higiéniai körülményeknek megfelelő) tankörnyezet kialakításának elmaradása összefügg azzal, hogy az iskola tanulói szinte kizárólag romák...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.