Szerző: BERKECZ BALÁZS
2017.11.02.
Az Orbán-rezsim szinte minden közterületi reklám elhelyezését megtiltja, kivéve az utasváró, a kioszk és a közművelődési célú hirdetőoszlop esetét. Ezzel vége a multiplakátoknak, a házfalra festett hirdetéseknek, a kirakatra ragasztott fóliareklámoknak, a ledes kijelzőknek, a fényszalagoknak és minden más közterületi reklámnak. Az Együtt keresi annak lehetőségét, hogy a piaci versenyt, valamint a vélemény- és szólásszabadságot súlyosan korlátozó közterületi reklámokról szóló fideszes jogszabályt európai uniós versenyhatóságnál támadja meg.
A közterületi reklámokat teljesen a fideszes önkormányzatok kézi irányítása alá helyező jogszabály rossz a kis- és középvállalkozásoknak, de az ellenzéki véleménynyilvánítást is teljesen ellehetetleníti. Ezzel szemben nem szab gátat a kormányzati propagandadömpingnek, de akár a polgármesterek közszolgálatinak hazudott, valójában politikai kampányainak.
Az Együtt álláspontja szerint a Fidesz által elfogadott és az elmúlt időszakban hatályba lépett közterületi reklámokról szóló jogszabály egyáltalán nem a települések érdekeit, illetve településképét védi. A kormány valójában a Fidesz érdekei szerint kívánja újraszabályozni a piacot, illetve újraosztani a plakáthelyeket szerte az országban. Ezt Szigetvári Viktor, az Együtt választmányi elnöke mondta csütörtökön egy közösen tartott budapesti sajtótájékoztatón.
Szerintünk a központilag vezérelt átalakítás egyaránt rossz a piaci versenynek, valamint a szólás- és véleményszabadságnak, hiszen az ellenzéki pártok egyáltalán nem férhetnek hozzá hirdetési felületekhez, de a piaci hirdetéseket is érdemben korlátozza az új jogszabály.
Az Együtt elkezdte a Párbeszéddel közösen a felkészülést a 2018-as választási kampányra, és azt tapasztaljuk, hogy 100 hirdetéshelyből gyakorlatilag csak 25-30 hely hozzáférhető egy ellenzéki párt számára. A többi hely vagy Fidesz-kézben van, vagy fideszes strómanok, vagy a kormánynak lekötelezett felületgazdák irányítása alatt áll. Éppen ezért az Együtt keresi annak lehetőségét, hogy milyen európai uniós versenyhatósághoz lehet az ügyben fordulni.
A településképet egyáltalán nem szolgáló fideszes jogszabály nemcsak a hirdetési felületeket forgalmazó médiacégeket, illetve óriásplakátokat érinti. A rendelkezés szerint ugyanis még egy kis üzletben, például egy pékség kirakatában sem helyezhető ki egy üdítőital-plakát vagy akár egy molinó sem. Nem beszélve a mozgó óriásplakátok korlátozásáról.
Ráadásul a településkép törvény szerinti rendeletalkotásra kötelezett önkormányzatok nemcsak a jogszabály minimális előírásait tartják be, hanem olyan pluszrendelkezéseket, szigorításokat és helyi reklámadókat is beiktatnak, amivel a polgármesterek, helyi fideszes politikusok teljesen a kézi irányításuk alá vonják a közterületi reklámokat...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.