2017. november 10., péntek

A RÓMAI-PARTOT MINT TÁJAT AZ OTT ÉLŐKKEL EGYÜTT KELL MEGŐRIZNI

GÉPNARANCS 
- BANÁNKÖZTÁRSASÁG BLOG
Szerző: Gépnarancs
2017.11.09.


A Greenpeace, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Védegylet megtámadja a római-parti mobilgát környezetvédelmi engedélyét.

A Duna-parti mobilgát terve a környezetvédelmi engedély ellenére sem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak: nem tartalmaz haváriatervet, sérti az EU-s vízkeretirányelvet, és ellentmond a Nemzeti Környezetvédelmi Programnak. A mobilgát terve továbbá nem élvez társadalmi támogatottságot, és bár kormányrendelet írja elő, a közmeghallgatáson felmerült észrevételeket nem vizsgálta érdemben a környezetvédelmi hatóság. A Greenpeace Magyarország, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Védegylet ezért fellebbezésben támadja meg a Római parti mobilgát 2017. október 17-én kiadott környezetvédelmi engedélyét, és annak részleges megsemmisítését kéri a hatóságoktól.

A Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére vonatkozó környezetvédelmi hatásvizsgálati eljárás alapján kiadott környezetvédelmi engedélyt a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala hirdette ki 2017. október 17-én. Az engedély ellen a Greenpeace Magyarország, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Védegylet is fellebbezést nyújt be, mert a Duna-parti nyomvonalra vonatkozó környezetvédelmi hatásvizsgálati dokumentáció és a lefolytatott eljárás számos tévedést és jogszerűtlen elemet tartalmaz.

A kiadott engedély – az Aranyhegyi-patakra és a Barát-patakra vonatkozó részeket kivéve – jogszabályellenes, ugyanis a parti mobilgát terve nincs összhangban a hatályos városrendezési tervekkel, Budapest Főváros Településszerkezeti Tervével, az ÓBVSZ-szel és a fővárosi első és másodrendű árvízvédvonalak részletes kimutatásával. Ezekben ugyanis az elsőrendű védvonal a Nánási út–Királyok útja.

Hiányosak a helyben lakókat érintő hatásokra, kockázatokra vonatkozó részei a hatásvizsgálatnak, pedig a Római-partot mint tájat az ott élőkkel együtt kell megőrizni. Hiányoznak a társadalmi-gazdasági hatásvizsgálatok, összehasonlító elemzések, a szociológiai, népegészségügyi és ingatlangazdálkodási felmérés és a haváriaterv is.

A parti mobilgát terveivel kapcsolatos feltárt súlyos hiányosságok és jogszerűtlenségek jó része elhangzott a környezetvédelmi engedélyezési eljárás keretében tartott szeptember 28-i közmeghallgatáson is. Az ezt követően kiadott környezetvédelmi engedély azonban nem adott ezekre választ, annak ellenére, hogy kormányrendelet írja elő: az észrevételeket a környezetvédelmi hatóság érdemben vizsgálja.

Egy uniós tagállam területén felépülő árvízvédelmi műnek nemcsak a magyar jogszabályokkal, de az Európai Unió vízkeretirányelvével is összhangban kell lennie. Ez azt mondja ki, hogy a lehetséges megoldások közül a környezeti szempontból kedvezőbb műszaki alternatívát kell választani...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.