Szerző: PETO ANDREA
2017.09.13.
...A szexualitás áruvá tételére, és a saját magunk testének áruba bocsátása, mint egyéni szintre helyezett emberi jogra alapuló érvelés zsákutcás, mert nem egy pohár kefir előállításáról beszélünk. Az erre „vállalkozó” nők áruvá válásnak a dicsőítése a szerelem valódi emancipációs politikai lehetőségét árulja és pusztítja el. Ez azonban szükségszerű, hiszen a tőke vámpír jellege az ellenállás lehetőségét is el kívánja pusztítani. De mi ennek a jelentősége a mai Magyarországon, ahol lépten nyomon olyan, az adófizetők pénzéből fizetett óriásplakátokat látunk (az egyik tulajdonos, a MOL-vezér Hernádi Zsolt az Új Széchenyi Kockázati Tőkeprogramból kapott úniós támogatást, amit részben a Puncs.hu-ba fektetett), melyek az emberi méltóságot adó munka értékét megkérdőjelezik és a női test eladására buzdítanak?
A szexualitás áruvá tétele nem védhető azon az alapon, hogy az, hogy mit kezd a testével, a testét áruló nő dolga, és mi közünk van hozzá? Ugyanis minden társadalom “érzelmi közösségekből” áll, melyeket az azonos érzelmek azonos értelmezése hoz létre. Lehet ilyen közös érzelem egy történelmi trauma megélése, vagy azonos értékek – mint mondjuk az ember méltósága – átélése. Ezek az értékek érzelmi közösséget alkotnak, és egyben társadalmi mobilizációs erők is.
Valódi politikai kérdés, hogy ezek az “érzelmi közösségek” hogyan kapcsolódnak, vagy kapcsolódnak-e egyáltalán egymáshoz. Ezért is kulcsfontosságú, hogy ne dicsőítsünk romantikusként egy objektív anyagi kapcsolatokon alapuló viszonyt, amely letükrözi a tőke természetét, és kiszolgáltatott helyzetbe hozza azt, akinek nincs, azzal szemben, akinek van.
A szerelem maga képes ezeket az objektív tőkeviszonyokat leképező diszkurzív formákat és ideológiákat megkérdőjelezni. A szerelem nem heteronormatív és nem hierarchikus értelmezése politikai lehetőségeket rejt, és azt a politikai kreativitást biztosítja, amely annyira hiányzik mindennapjainkból. Hiszen a szerelemből szükségszerűen a változás következik, valami új. Ez az a terület, amely szinte mindenkit érint, és ahol minden egyes állampolgár a gyakorlatban tudná megvalósítani elveit.A neoliberális neopatriarchátus a fogyasztás kultusza révén mindannyiunk érzelmeit és mindennapi társadalmi gyakorlatait manipulálja. A Pretty Woman vagy a puncs.hu a globális kapitalizmus részeként a szerelmen, a fogyasztáson keresztül menedzseli legbelsőbb érzelmeinket, és ezért kulcskérdés, hogy hogyan beszélünk, illetve tudósítunk erről a folyamatról...
A szexualitás áruvá tétele nem védhető azon az alapon, hogy az, hogy mit kezd a testével, a testét áruló nő dolga, és mi közünk van hozzá? Ugyanis minden társadalom “érzelmi közösségekből” áll, melyeket az azonos érzelmek azonos értelmezése hoz létre. Lehet ilyen közös érzelem egy történelmi trauma megélése, vagy azonos értékek – mint mondjuk az ember méltósága – átélése. Ezek az értékek érzelmi közösséget alkotnak, és egyben társadalmi mobilizációs erők is.
Valódi politikai kérdés, hogy ezek az “érzelmi közösségek” hogyan kapcsolódnak, vagy kapcsolódnak-e egyáltalán egymáshoz. Ezért is kulcsfontosságú, hogy ne dicsőítsünk romantikusként egy objektív anyagi kapcsolatokon alapuló viszonyt, amely letükrözi a tőke természetét, és kiszolgáltatott helyzetbe hozza azt, akinek nincs, azzal szemben, akinek van.
A szerelem maga képes ezeket az objektív tőkeviszonyokat leképező diszkurzív formákat és ideológiákat megkérdőjelezni. A szerelem nem heteronormatív és nem hierarchikus értelmezése politikai lehetőségeket rejt, és azt a politikai kreativitást biztosítja, amely annyira hiányzik mindennapjainkból. Hiszen a szerelemből szükségszerűen a változás következik, valami új. Ez az a terület, amely szinte mindenkit érint, és ahol minden egyes állampolgár a gyakorlatban tudná megvalósítani elveit.A neoliberális neopatriarchátus a fogyasztás kultusza révén mindannyiunk érzelmeit és mindennapi társadalmi gyakorlatait manipulálja. A Pretty Woman vagy a puncs.hu a globális kapitalizmus részeként a szerelmen, a fogyasztáson keresztül menedzseli legbelsőbb érzelmeinket, és ezért kulcskérdés, hogy hogyan beszélünk, illetve tudósítunk erről a folyamatról...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.