- KÖRNYEZETVÉDELEM BLOG
Szerző: Dományi Bálint és V. Naszályi Márta
2017.08.02.
Erőss Gábor józsefvárosi önkormányzati képviselő (Párbeszéd) adatigénylése kapcsán derült ki, hogy a felújítás során az M3 metróvonal VIII. kerületi állomásai közül mindössze a Nagyvárad térire építenek felvonót. A hír hallatán a szakemberekből és elkötelezett laikusokból álló Közlekedési Munkacsoport alaposan megvitatta a metró akadálymentesítésének ügyét. Két kiemelt szempontot ütköztettünk: a mozgásukban korlátozott emberek jogainak (a mobilitáshoz való joguk) érvényesülését és a közlekedésfejlesztési szakmai érveket.
Előzetesen le kell szögeznünk, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak nincsen lehetősége mérlegelni: a 2003. évi CXXV. törvény szerint biztosítania kell a közösségi közlekedési szolgáltatások akadálymentességét. Ez rá nézve ugyanúgy kötelező, mint például a tűzvédelmi előírások betartása. Legfeljebb azon lehet elgondolkodni, hogy a metróvonalon a metró teljes akadálymentesítése a legésszerűbb és leginkább költséghatékonyabb módja a törvényi előírások teljesítésének, vagy van más megoldás is.
Úgy is föltehető a kérdés, hogy – ha eltekintünk a szimbolikus üzenettől – a metrók utólagos akadálymentesítése bármi áron támogatandó-e. Budapesten a metróval lefedett terület nagy része elérhető – nagy részben már ma is akadálymentes – felszíni közlekedéssel is. Milliárdokról van szó, ezért kérdés, hogy az szolgálja-e legjobban a mozgássérültek érdekeit, ha ezt a pénzt pont a metrók akadálymentesítésére költjük? Az utólagos felvonóépítés az állomások többségénél komoly műszaki kihívás, és ennek megfelelően komoly költséggel jár...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.