Szerző: Lynxa
2017.08.01.
A Nyugati Budapest ikonikus épülete, de vajon mi köze van Párizshoz, és hogyan került Pest széléről a város közepére?
Talán nincsen Magyarországon még egy olyan pályaudvar, melyet annyiszor akartak felszámolni vagy éppen lerombolni, mint a Nyugatit. Ez az állomás egyszer volt hivatott az ország csillogását és gazdasági erejét szimbolizálni, és kiszolgálni a köré települt iparépületek igényeit.
Amikor felépült maga volt a luxus, és a világ öt legnagyobbja között szerepelt, miközben a köré épült miniváros a legmélyebb fertő fellegváraként híresült el. A rossz hírű Westend-ház, az örömlányok és a zsebesek mindannyian mintha csak rontani akarták volna a lenyűgöző épület makulátlan csillogását. Nem véletlen, hogy az indítócsarnokba csak úriemberek léphettek be, akik az Osztrák-Magyar Államvasutak (neve ellenére egy magánvállalkozás) által üzemeltetett bérkocsikkal érkeztek a vonatokhoz. A 8 millió forintból épült állomáscsarnokot Gustave Eiffel tervezőirodájának egyik legtehetségesebb építésze, August De Serres vetette papírra, és a nagyszabású megnyitón maga vezette körbe az egybegyűlt főrangúakat. Bár az 1874-ben indult építkezés idején még nem készült el az Eiffel-torony, az iroda már akkor is nagy névnek számított, és a Nyugati épületének vas szerkezete emlékeztet is Párizs jelképére. Az átadásakor, 1877-ben még Budapesti pályaudvarnak nevezett épület nem volt előzmény nélküli, hiszen szinte pontosan ezen a helyen állt a főváros- és egyben az ország első vasútállomása, az Pesti indóház, melyből az első vonatok indultak Vác irányába. Apropó útirány!...
Talán nincsen Magyarországon még egy olyan pályaudvar, melyet annyiszor akartak felszámolni vagy éppen lerombolni, mint a Nyugatit. Ez az állomás egyszer volt hivatott az ország csillogását és gazdasági erejét szimbolizálni, és kiszolgálni a köré települt iparépületek igényeit.
Amikor felépült maga volt a luxus, és a világ öt legnagyobbja között szerepelt, miközben a köré épült miniváros a legmélyebb fertő fellegváraként híresült el. A rossz hírű Westend-ház, az örömlányok és a zsebesek mindannyian mintha csak rontani akarták volna a lenyűgöző épület makulátlan csillogását. Nem véletlen, hogy az indítócsarnokba csak úriemberek léphettek be, akik az Osztrák-Magyar Államvasutak (neve ellenére egy magánvállalkozás) által üzemeltetett bérkocsikkal érkeztek a vonatokhoz. A 8 millió forintból épült állomáscsarnokot Gustave Eiffel tervezőirodájának egyik legtehetségesebb építésze, August De Serres vetette papírra, és a nagyszabású megnyitón maga vezette körbe az egybegyűlt főrangúakat. Bár az 1874-ben indult építkezés idején még nem készült el az Eiffel-torony, az iroda már akkor is nagy névnek számított, és a Nyugati épületének vas szerkezete emlékeztet is Párizs jelképére. Az átadásakor, 1877-ben még Budapesti pályaudvarnak nevezett épület nem volt előzmény nélküli, hiszen szinte pontosan ezen a helyen állt a főváros- és egyben az ország első vasútállomása, az Pesti indóház, melyből az első vonatok indultak Vác irányába. Apropó útirány!...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.