2017. augusztus 16., szerda

A KÍNAI ÖVEZET ÉS AZ ÚT PROGRAM - MAGYARORSZÁG VÁLASZÚTON

ÁTLÁTSZÓ BLOG
Szerző: Max Gebhardt
2017.08.15.


Az Atlantic Council jóvoltából megjelent legutóbbi írásomban Kína, illetve a Peking által indított Övezet és Út Program (Belt and Road Initiative, BRI) szempontjából vizsgáltam végig az európai infrastruktúra-fejlesztés kérdéseit. Ám Magyarország úgy gondolja, ő már meg is találta a választ minden kérdésre azzal kapcsolatban, Európának hogyan kellene viszonyulnia ezekhez a kínai tervekhez. A magyar kormány zöld utat adott a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai pénzből való fejlesztésének, sőt odáig ment, hogy nagy hanggal ellenállt, amikor az EU tiltakozott a közbeszerzés és verseny nélkül a kínaiaknak odaítélt projekt ellen.

Emellett Budapest csatlakozott a Kína által létrehozott Ázsiai Infrastruktúra-befektetési Bankhoz (Asian Infrastructure Investment Bank, AIIB) is. Ez különösen érdekes, hiszen Orbán Viktor miniszterelnök korábban hevesen ellenezte, hogy Magyarország eladósodjon a Nemzetközi Valutaalap (IMF) felé, mivel az külföldi erőknek tette ki a magyar gazdaságot, és külföldi ellenőrzést jelentett felette.

Ám most hasonló típusú kapcsolat jöhet létre a kínai többség kontrollálta AIIB-vel. Mitől más az AIIB mint az IMF, és miért jobb kínai forrásból infrastruktúrát fejleszteni, mint EU vagy IMF pénzből?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.