Szerző: Dr. Szüdi János
2017.06.28.
A Fidesz Jó Állama dupla szögesdrótkerítéssel védett mesterséges tó, amelynek tükrét a hatalom állandóan felkorbácsolja, hogy a zavaros vízben halászhasson az, akinek miniszterelnöki engedélye van.
Zavarosban halászni élvezet
A miniszter levelét megírta. Tetszett neki. Meg is küldte a pedagógusoknak. Megtehette. Az állam nyilvántartja a pedagógusok mail-címét, így bármikor bekopoghat a „postás” a hatalom üzenetével. A levél tudatja: lezárult a köznevelés több évtizedes átalakítása. Ez az állítás azonban nem igaz!. A köznevelés és a közoktatás nem kapcsolódik egymáshoz. Több évtizedes folyamat befejezéséről ezért szó sem lehet, legfeljebb arról, hogy a hatalom felhagy a jól sosem működő köznevelés rendszerének toldozgatásával, foltozgatásával. A közoktatás rendszere 2011. augusztus 30-án megszűnt. Ezt világossá is tette az akkor regnáló ellen-reformer államtitkár, amikor bejelentette 2011 augusztusában az első nemzeti tanévkezdést.
Valami készülőben?
A kísérletezgetésnek – a miniszteri állítással ellentétben – azonban koránt sincs vége. Sőt! A köznevelés rendszerének folyamatos hozzáigazítása a hatalom elvárásaihoz most fog igazán elkezdődni. A jogi keretek adottak ahhoz, hogy a hatalom minden kontroll, minden egyeztetés nélkül meghozza döntéseit. Az ellátó rendszer – fizikai értelemben – nagyjából érintetlen, bár az egyházi intézményrendszer gyarapodása az állami ellátórendszer egyes intézményeinek átvételével 2010 óta folyamatos és töretlen.
Sorsdöntő változásokat sejtet a Nemzeti alaptanterv bejelentett újraírása, benne az általános iskola egy évfolyammal történő kibővítésével az iskola indításánál, az alsó tagozat idejének meghosszabbításával, kiegészítve az általános iskolák felső tagozata tervezett bevitelével az iskolaközpontokba, a kötelező felvételi eljárás bevezetésével minden középfokú iskolában, az egyes iskolatípusba felvehető tanulói létszám központi meghatározásával. Visszahozzák a két világháború közötti hat évfolyammal működő elemi iskolát? Elvégzése után az alsófokú szakiskolába járhatnak a szegény családból érkező tanulók, ha nem rostálódnak ki a felvételi vizsgán? Az elemi iskola negyedik évfolyama után kezdődik a középiskola a jobb családból érkező gyermekeknek?
Ami mára sikerült …
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.