Szerző: Ur Anita
2017.05.06.
Sokat foglalkoztam mostanában azzal, mi a flow, hogyan érhető el, hogyan fejleszthető a saját életünkben a flow-élmények minősége és mennyisége. Ennek kapcsán pedig óhatatlanul is felmerült bennem, hogy a három gyerekemnek miként adhatnám át ennek a boldog élethez nélkülözhetetlen tudásnak-érzésnek-élménynek a "receptjét". Anyák napjára, sok szeretettel!
Ha keveset tudsz arról, mi a flow (egy pszichológiai szakfogalom), akkor kezdd ITT az olvasást (folytatás pedig itt és itt), mert az utóbbi hónapokban többször írtam erről - felnőtt vonatkozásban. Nem is maga a definíció a lényeg, - ami egyébként épp ezen fogalom esetében nem is olyan egyszerűen megfogalmazható és nehezen található rá egyetlen magyar szó -, hanem az, hogy egy univerzális emberi jellegzetességről, megélésről van szó. Olyasmi, ami sokak életének evidens, mindennapi része. Sokaknak viszont szinte teljesen hiányzik hosszabb időszakokra is az életéből. Márpedig a flow egyéni megélése a minőségi élet egyik fontos összetevője! Hiánya lehet, hogy nem tűnik fel azonnal, hiszen nem az alapvető szükségleteink egyike, de egyre inkább biztos vagyok abban, hogy az, akinek nincsenek rendszeresen és tartósan flow-élmények az életében, sokkal kevésbé esélyes a boldog életre még akkor is, ha úgy alapvetően "rendben mennek" a dolgai. Ami igazán fontos: nem csupán egy velünk született adottságról van szó (hiszen van, aki ösztönösen megtalálja a hétköznapi élethelyzetekben is a flow-t), hanem egy bármikor fejleszthető, gyakorolható képességről.
A gyerekek ösztönösen gyakorolják a flow-t kisebb korukban. Sőt, iskolás korukig mintha ez lenne az alapműködésük, különösen, ha játékról van szó. Hiszen a flow megélésnek ez a 8 alapvető feltétele (Csíkszentmihályi meghatározásában) szinte minden tevékenységük során teljesül, legyen az étkezés, öltözködés vagy fogmosás, de a játékra különösen igaz:
1. olyan a feladat, amelynek elvégzésére van esélyünk
2. összpontosítunk arra, amit csinálunk
3. a céljaink világosak
4. azonnali visszacsatolás áll rendelkezésünkre
5. erőlködés nélkül cselekszünk (ami nem zárja ki a kimerítő fizikai teljesítményt)
6. érezzük a saját tevékenységünk feletti kontrollt
7. megszűnik a léttel való foglalkozás (a mindennapi élet kellemetlenségei és aggodalmai)
8. megváltozik az időérzékelésünk
A flow egyik alapfeltétele, hogy a képességeink aktuális szintje összhangban legyen a feladat kihívásával. Vagyis önként vállalt, de teljesíthető erőfeszítést kelljen tennünk ahhoz, hogy eredményesen elvégezzünk egy feladatot vagy annak egy fázisát és a büszke, elégedett, örömmel eltöltő áramlat-élményt megéljük ezáltal. Nos, ha elnézem, hogyan játszik a 6 hónapos legkisebb gyerekem a meztelen lábujjaival, hogyan merül bele a gyurmázásba a 2 és fél éves középső és hogyan tanul meg kétkerekű biciklizni több hét kitartó gyakorlással a legnagyobb 5 éves... akkor csak annyit tudok mondani, hogy mindez csodálatos! Imádom nézni és kísérni ezeket a tevékenységeiket! A kisebb gyerekek ezt még tényleg ösztönösen tudják...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.