2017. május 19., péntek

ORDÍTOZVA ÁLLÍTOTTA A PROPAGANDAGÉPEZET SZOLGÁLATÁBA SCHMIDT MÁRIA A FIGYELŐT

ÁTLÁTSZÓ BLOG
Szerző: Rádi Antónia és Erdélyi Katalin
2017.05.18.



Előfizetői több mint 17 százalékát elvesztette a Figyelő, amióta Schmidt Mária családi cégének vállalkozása vette át a kiadást, és a hetilap a kormány szolgálatába állt. Tavaly versenyt futottak a kormányközeli nagyágyúk a lapért: mielőtt Schmidték érdekeltségénél landolt a kiadói jog, érdeklődött a Matolcsy-rokon Szemerey Tamás, Garancsi István, az Origót bekebelező Száraz István, valamint a Rogán-közeli HG Média is. A tulajdonosváltás után a kormánybiztos asszony impulzív természete miatt több újságíró otthagyta a kiadót.

Számos háttérbeszélgetést folytattunk az események részeseivel, s arra kellett jutnunk: nem konteó, hanem nagyon is létező jelenség az egységesített kormányzati propagandagépezet, s ennek része lett a korábban jobb napokat látott gazdasági hetilap is.

Ma már nincs politikai ukáz a Figyelőnél: aki maradt, vagy utólag érkezett a csapatba, önként igazodik. A meghatározó tulajdonos, Schmidt Mária kormánybiztos, főideológus, múzeumigazgató is visszavett a kezdeti svungból, miután belátta, hogy úgymond impulzív stílusa a munkabéke akadálya lehet. A habonyista komisszár Lánczi Tamás főszerkesztőként remekül teljesíti az elvárásokat.


Előzmények

Schmidt Mária barátai és üzletfelei fűtik a milliárdokat égető közpénz-kohót Ózdon

Trónok harca a Schmidt-Spéder-féle BIF Nyrt-ben: Ungár Péter ráperelt saját cégére

Habonyista komisszárok a szerkesztőbizottságban, fideszes miniszterek a címlapokon


Impulzív természet

Friss tulajdonosként, még a régi gárdával szemben Schmidt azzal indított, hogy vezető újságírókkal, szerkesztőkkel veszekedett emelt hangon. Meg is kezdődött az elvándorlás, holott eredetileg a távozók közül lélekben többen is bizalmat szavaztak az új tulajdonosnak („mégsem a Lőrinc, hanem egy vezető konzervatív értelmiségi”), sokaknak a példátlannak érzékelt tulajdonosi kirohanások miatt változott meg a véleményük.

Jutott a sajátos tárgyalási stílusból információink szerint delikátabb helyre is. Schmidt sarkosan adott hangot nemtetszésének például a Mol Nyrt.-nél is, amikor kiderült, az újsággal párhuzamosan az Index is dolgozott Világi Oszkár felvidéki üzletember, a Mol topvezetésének tagja portréján, ráadásul a hírportál be is előzte a hetilapot a megjelenéssel.

Márpedig elég szokatlan, ha egy kormánybiztos intéz nyomásgyakorlásként is értelmezhető szavakat egy részben állami tulajdonú stratégiai nagyvállalat emberéhez, a cég közléspolitikájával kapcsolatban.

Vannak ugyanakkor változások, amelyeket az új stábbal nem kifejezetten azonosulók is elismeréssel fogadnak: ilyen például a hetilap új dizájnja. Ezzel együtt az olvasók mintha mégsem díjaznák a változásokat. Bár a Figyelő nem auditáltatja a példányszámát, az Átlátszó pár adatnak a nyomára bukkant.

A birtokunkba került számsor szerint a legfrissebb, 20. heti lapszámból 13 ezer 250 nyomott példányt rendeltek a nyomdától a kiadósok, ami egyébként jelentős remittendára enged következtetni. A Magyar Posta Zrt. levél és hírlapüzletági igazgatóságára ebből 2721 példányt rendelt szállítani a kiadó – ez a szám jelenti az előfizetőket...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.