2017. május 19., péntek

MAGYARORSZÁG SZUPERHŐSE: A MIGRÁNS

CINEMATRIX BLOG
Szerző: KLÁG DÁVID (CANNES)
2017.05.18.



A menekültválság óta azokat, akik elhagyták a hazájukat, hogy Európában, vagy még messzebb kezdjenek tisztességes életet, folyamatosan megbélyegezték, általában a propaganda vagy a tudatlan tömeg: erőszaktevők, beépített katonák, ostobák, tanulatlanok, mosdatlanok, büdösek, huligánok vagy egyszerűen terroristák. Mundruczó most megfordította az előjelet.


Mi van, ha egy magyar határra kerülő menekült nem gonosz, hanem egy szuperképességekkel rendelkező fiú?

Az idei Cannes versenyprogramjába került Jupiter holdja ezt a lehetőséget veszi végig lépésről lépésre, a magyar mindennapoktól elviekben elrugaszkodva, de nagyon is a 2010-es évek politikai mikroklímájában.

Mundruczó előző filmje, a szintén Cannes-t megjárt Fehér Isten is ebből az alapállásból indult, de ott a politikai áthallások (az elnyomott kutyák fellázadnak és letarolják az elnyomóikat, és ezáltal ők is elnyomók lesznek) valamennyire összekuszálódtak, és az egyenetlen színészi alakítások sem segítettek az értelmezésben, bár a film nemzetközi karrierjét egyáltalán nem rontották.

A Jupiter holdja viszont tényleg elrepítheti a nemzetközi élvonalba.
Bődületesen látványos, többféleképpen értelmezhető, elsőrangúan kivitelezett, nem tökéletes, de bizonyos jeleneteiben olyan film, amihez foghatót keveset láttunk. Nem Magyarországon, hanem a világon.

A főszereplője Aryan (Jéger Zsombor), a szíriai származású menekült, aki – a film első, de nem utolsó nagyjelenetében – átszökik társaival a zöldhatáron. A menekültügyesek egyik vezetője (Cserhalmi György ennél nem lehetne Cserhalmi Györgyebb) viszont szitává lövi, amikor a fiú a zsebébe nyúl, ahelyett, hogy feltenné a kezét. Aryan viszont nem hal meg, hanem valami egészen furcsa történik vele: először a kilőtt vére, majd az egész teste lebegni kezd, egyre magasabban és magasabban, mintha lassított felvételben táncolna a levegőben.

A sebesült fiút beviszik az ideiglenes fogadóállomásra, ahol megtalálja az itt fusizó és menekülteket segítő Stern doktor (Merab Ninidze magyar hangja Bálint András), aki a saját szemével látja, hogy mire képes. Sternnek nem éppen nemesek a szándékai – súlyos betegekből akar úgy kiszedni pénzt, hogy a fiút gyógyító angyalként állítja be. A pénz dől, Aryant viszont csak az hajtja, hogy megtalálja apját, akit még a zöldhatáron maga mögött hagyott...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.