2017. május 4., csütörtök

ÉRDEKVÉDELEM AZ ELLÁTÓRENDSZERBEN - AZ AVM JAVASLATAI

A VÁROS MINDENKIÉ BLOG
Szerző: AVM
2017.05.03.



A Város Mindenkié stratégiai célja, hogy mindenki teljes jogú állampolgárként élhessen akkor is, ha arra kényszerül, hogy szociális vagy hajléktalanellátó intézményekben lakik. Ehhez elengedhetetlen, hogy a szociális intézmények is átlátható módon működjenek az ügyfeleik számára és rendelkezésre álljanak azok az eszközök és lehetőségek, amivel kifejezhetik a véleményüket, megfogalmazhassák a kritikáikat és panaszt tehessenek, ha visszaélést vagy igazságtalanságot tapasztalnak. Az alábbi javaslatokat a BMSZKI, Budapest legnagyobb hajléktalanellátó intézményének tavaly kinevezett vezetőjének juttattuk el, de minden hajléktalanellátó intézményre érvényesnek tartjuk.

1. Írásbeliség az eljárások során


Probléma: Az érintett emberek az őket érintő eljárásokról, ügyükben hozott döntésekről sokszor csak szóban kapnak tájékoztatás, írásban nem, ezért nem tudják pontosan a döntés előzményeit, tartalmát.

Javaslat: Minden döntés, eljárás és panasz írásban történjen, így a döntés tartalmát, okát és határidejét pontosan tudja az ügyben érintett ember is. Fontosnak tartjuk, hogy az érintetteket tájékoztassák, hogy a döntést követően hol áll módjukban panaszt tenni, illetve azt is, hogy mindig legyen helyi jogorvoslati lehetőség.


2. Házirenddel kapcsolatos észrevételek

Probléma:
Tapasztalataink alapján a házirend nincs minden intézményben jól látható helyen kifüggesztve, a lakók nem rendelkeznek saját példánnyal, illetve nem hívják fel figyelmüket a benne szereplő aktuális változásokra.

Javaslat:
Az átmeneti szállók esetében megoldás lenne, ha beköltözéskor mindenki kapna egy példányt a házirendből, amit igény esetén részletesen át is beszél a felelős szociális munkással. Továbbá javasoljuk, hogy a beköltözés során a lakók kapjanak felvilágosítást arról, hogy állandó lakcímüket (lakóhely) be tudják jelenteni a szállóra.

Fontos lenne az is, hogy a házirendek kialakításába legyen beleszólásuk a lakóknak, a módosításokról pedig mindig értesüljenek. Azt is javasoljuk, hogy a panasztétel rendje legyen jól látható helyen és megfelelő méretben kifüggesztve az intézményekben, és szerepeljen a házirendben is...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.