A NYOMOR SZÉLE BLOG
Szerző: L. Ritók Nóra
2017.04.02.
Ha új emberek közé kerülök, főleg, ha azok közé, akik az üzleti világban dolgoznak, és ennek megfelelően közvetlenül nem is találkoznak a szegénységgel, a szegregátumok világával, mindig van, aki valamiféle csodabogárként néz rám. Van persze, aki egyenesen bolondnak tart, más meg valamiféle „szent” elköteleződést vél bennem felfedezni, ám abban láthatóan egyetértenek, hogy nem értik, miért csinálom?
Nemrég egy ilyen közegben valaki nagyon a lelkem mélyére akart látni, és ezt mondta: azért csinálod biztosan, mert bűntudatod van. Biztosan elkövettél valamit, és így próbálsz vezekelni érte. Mikor mondtam, hogy nem, nincs bűntudatom, és nem is csináltam semmit, akkor javasolta, menjek el egy önismereti tréningre, mert az majd láthatóvá teszi számomra….vagy, lehet, még a születésem előtt történt valami… Itt gyorsan elengedtem ezt, nem szeretnék ilyen területre tévedni.
Amikor az Ashoka-tagsághoz a profil megrajzolásában újra és újra keresték bennem a beszélgetéseken a fordulópontot, amitől erre az útra kellett lépnem, akkor sem találtunk semmi olyan konkrét, sokkoló élményt, eseményt, meghatározó példaképet, amihez köthető lenne az elköteleződésem. Most, hogy egy könyv is elindult erről az egészről, a szerkesztő is furcsállja: tényleg nincs semmi a gyerekkorodban, ami erre vitt?
Nos, nyilván vannak apró elemek, amelyek aztán rendszert alkottam bennem, és végül ezen a területen állapodtam meg, és én is tudom, jó lenne ezt látni, tudni, mert akkor talán kibontható lenne az a személyiségtípus, aki alkalmas arra, hogy ezen a területen dolgozzon. És akkor talán el tudnánk engedni azt a többségi magabiztossággal állított dolgot, amit a kisebbségi létet nem megélve, olyan könnyen mondanak ki sokan: ha egy cigány tanult, kitört a nyomorúságból, kutya kötelessége visszamenni oda, ahonnan jött, és segíteni a többinek. Akkor is, ha az ő személyisége nem illeszkedik ehhez a munkához. Menjen vissza a „fajtájához”.
De ez nem így van…. Szerintem ez nem romaság, hanem személyiségtípus kérdése. Mert azt is megtapasztalom, hogy azok sem tudnak velük mit kezdeni, akik romák, és ha nem is közvetlenül velük, de ezen a területen dolgoznak. Akik szintén onnan, akkora mélységekből jöttek, ám a mostani életük, tudásuk, pozíciójuk már nem oda, hanem minimum a középosztályba sorolja őket. Ám, ha találkoznak velük, mintha mégsem értenék őket. Mintha elfelejtenék a szokások béklyóit, a szavakat, amelyeket ők is használtak, mintha nem gondolnának bele abba, nekik, vagy az ő szüleiknek milyen tudásuk, milyen készségeik voltak, amikor ott, olyan körülmények között éltek. Valami furcsa szerepjátszás az egész, amiben a leereszkedő fölény a legbántóbb nekik, a szegénységben élőknek, nekem meg az, mikor azt látom, hogyan próbálják kihasználni őket. Az ellentmondásokat minden szinten látni ebben, ahogy a roma vezető nyomorban hagyja az apját, ahogy a roma integrációra szánt pénzeket elsikkasztják, ahogy veszekednek egymással, ha bármilyen vezető posztra kell valakit jelölni, de leginkább azon a hazugsághalmazon, amiben már szégyenérzet nélkül meg lehet tenni romaként (és nem romaként is) a romák integrációját hangoztatva bármit.
Nem tudom, mikor, hány generáció múlva találják meg azt az identitást, amiben komfortosan mozoghatnak, persze ez nemcsak rajtuk múlik, hanem rajtunk is, a többségi társadalmon. Most nem látszik úgy, hogy ezen az úton előre haladnánk...
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.