Szerzők: alkotmányjogaszok
2017.03.07.
A kormány által minden további tájékoztatás nélkül közzétett három kérdésre a közlekedésbiztonsági szempontokat át nem látó laikusok – köztük mi is – a felkínált lehetőségek közül úgyis a legszigorúbbakat választják. Összeszedtük viszont a kérdésekhez kapcsolódóan, hogy melyek azok a területek, amelyekben a hasonló balesetek elkerülése érdekében lehetne még cselekedni, de eddig nem nagyon merültek fel.
A világon bármely kormány intézkedési kényszerhelyzetbe kerülne egy olyan tragédia miatt, mint a január 20-án történt, 16 halálos áldozatot követelő veronai iskolabusz-baleset. Valamit szigorítani kell, határozott cselekvést kell láttatni – a nyilvánvaló választói népszerűségi szempontok mellett – azért is, hogy saját eszközeivel a kormányzat a gyermekek biztonságáért a történtek után érthetően aggódó embereket megnyugtassa. Ehhez azonban vagy gyorsaságot vagy megalapozottságot, ideális esetben mind a kettőt kellene mutatni – és ez eddig nem nagyon sikerült.
A kormány által már hetekkel ezelőtt bejelentett, az ügy kapcsán lehetséges jogszabályváltozásokról szóló konzultáció végül csak a héten kezdődött el, viszont megkapta a nemzeti konzultációs honlapot, úgyhogy itt lehet benne részt venni. Mind a sokmilliárdos országos plakátkampány, mind a nagy nemzeti konzultációk során alkalmazott durván irányított kérdések elmaradtak, úgyhogy kiindulhatunk abból, hogy a kormány most valóban a választók véleményére kíváncsi. Ezt viszont összetett szakpolitikai kérdésben csak úgy lehetne hatékonyan kikérni, ha a válaszadók érdemi információkat kapnának a szigorítani javasolt szabályozás és a javasolt intézkedések pontos tartalmáról. Ez az, ami teljesen elmaradt.
Bármilyen kérdést bármennyire részletes tájékoztatással is tenne azonban fel a kormány, a kérdőívet kitöltőktől nyilvánvalóan a legszigorúbb szabályozási megoldások támogatását kapja most válaszul: a feltett három kérdésből kettőre mi is gondolkodás nélkül behúztuk az igen választ, és a harmadikra is csak azért nem, mert ott már a kérdésből is kiderül, hogy valami nagyon félrement a javaslat kidolgozása során.
A kormány kérdéseinek irányából egyértelmű, hogy – a még folyó vizsgálatok lezárása előtt közölt – az olasz rendőrségi következtetésekkel összhangban a sofőr éberségében vagy egészségi állapotában rejlő okot lát a baleset mögött, és elsősorban erre kíván reagálni. A volánnál való elalvás és figyelemkihagyás megelőzésére, illetve az iskolabuszok biztonságára azonban nem csak improvizált javaslatok, hanem kutatások és kidolgozott stratégiák is léteznek. A konzultáció kérdéseit értelmezve megpróbáltunk ilyeneknek is utánajárni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.