Szerző: Sulyok Blanka
2017.02.14.
Február 13-án hétfőn 14 órakor fogadta irodájában a panaszosokat Aáry-Tamás Lajos ombudsman, az oktatási jogok biztosa. A számára benyújtott dokumentumok áttanulmányozása, valamint a megjelent diákok, tanárok, szakértők és szülők meghallgatása után az érintetteket biztosította arról, hogy velük egyetért, és beadott kérelmüket maximálisan támogatja. Ígéretet tett arra is, hogy még aznap, a munkaidő lejárta előtt elküldi beadványát az üggyel kapcsolatban Palkovics László államtitkárnak és Balog Zoltán miniszternek, hogy az illetékes politikusok tegyék meg a szükséges lépéseket. A dolog rendkívül sürgős, hiszen február 15-én hivatalosan lezárul az érettségire való jelentkezés.
Kik tettek panaszt és miért?
Január végén a Független Diákparlament a Tanítanék Mozgalom technikai segítségével hozta nyilvánosságra annak a tíz, szakképzésben tanuló diáknak a nyílt levelét, akik egyszerre fordultak a döntéshozókhoz és a nyilvánossághoz. Levelükben felhívták a figyelmet arra, hogy a kötelező szakmai érettségi pontos leírása – tehát, például, hogy milyen tantárgyakat kérnek számon, milyen szinten, milyen feladattípusokkal, stb. – csak 2016 decemberében vált nyilvánossá, azaz a legnehezebb, legkomplexebb vizsgára való felkészülésre mindössze négy hónapjuk maradt. A fiatalok kiemelték azt is, hogy az állandó átszervezésekből fakadó káosz és a tanárhiány miatt az évek során nagyon sok szakmai óra egyszerűen elmaradt.
Ez a probléma közel 30000, szakgimnáziumban érettségiző fiatalt érint.
Külön problémát jelent, hogy a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás és egyéb, tanulási nehézséggel vagy sajátos nevelési igénnyel küzdő tanulók számos esetben nem tudnak élni az őket megillető felmentésekkel, mert a korábban megfogalmazott szakvéleményekbe nem kerültek bele a szakmai tantárgyak.
Problémásnak tartják a diákok azt is, hogy 11. osztályos korukban derült csak ki, hogy az idegen nyelvi érettségi követelményszintjét megemelik, noha az idegen nyelv tanításának körülményei nem javultak. Ráadásul a német érettségi szerkezetét az angolhoz „igazítják”, de úgy, hogy még nem léteznek a felkészüléshez szükséges gyakorló-könyvek, minta-feladatsorok. Ez a probléma az összes érettségizőt sújtja.
A tanulók azonban nemcsak problémákat fogalmaztak meg, hanem megoldási javaslattal is éltek:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.