2017. február 20., hétfő

10 PONTBAN A NOLIMPIA-KAMPÁNY SIKERÉRŐL

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: JÁMBORANDRÁS
2017.02.19.


A Momentum által kezdeményezett népszavazási aláírásgyűjtés sikere megmutatta azt, hogy lehet Magyarországon politizálni, és az emberek szomjaznak a jó politikára. Hogy ezreket lehet aktívan cselekvésre serkenteni, hogy akár százezreket is meg tud mozgatni egy jó kampány. De ehhez jó kampány kell. Ezek a legnagyobb tanulságok, és biztos sok elemzés készül majd el erről a kampányról, mi ide is rakjuk az elsőt.



1. Volt cél, és volt terv ennek a célnak a végrehajtására


A Momentum nem az ATV Egyenes Beszédébe ment be, nem sajtóközleményeket adott ki, vagy Facebook-posztban bírálta a rendszert. De nem is egy ki nem talált kifutású tüntetéssel vagy önmagában álló akcióval próbált sikert elérni. Kitaláltak egy tervet, amelynek volt elérhető célja, és végigvitték azt. A jövendőbeli párt egy jól felépített ívű kampányba kezdett, ahol megvolt minden feladatnak a felelőse, ki volt találva, hogyan kezdődik és hogyan végződik a kampány. Persze kérdés, hogy az olimpiai téma után hogy mennek tovább, de ezt a szakaszt azért tudták nyerni, mert nem ad-hoc politizáltak. És nem csupán egy-egy politikai eszközt (online kommunikáció, média, aktivisták) használtak, hanem ezeket együtt, egymást jól segítve.

Tökéletesen mutatja meg ennek a kampánynak a sikere, hogy a “csinálunk egy jó tüntetést”, meg a “kiállunk sajtótájékoztatni, mert ma még nem mondtunk semmit” álpolitizálás mennyire sikertelen, és mennyire veszélyes, hogy a médiaszereplés elhiteti az emberekkel, hogy ők már politikát csinálnak, és elhiteti a társadalommal, hogy ez már politikacsinálás. Ezzel szemben a politikacsinálás egymásra épülő szakaszok és munkafolyamatok összessége.

2. Felépítettek egy szervezetet, mielőtt belevágtak


Az, hogy ez a szervezet készen állt a gyűjtésre és az aktivisták befogadására, egy ilyen 30 napos terhelésre, 2 éves munka eredménye volt. A Momentum alapítói embereket hívtak be a projektre, különböző kisközösségeket kötöttek össze. Nem feldobtak egy témát, és belecsaptak a lecsóba, hanem előbb felépítetek egy szervezetet, aktivistákat szerveztek, összerakták a működésüket, hálózatot építettek, majd utána megkeresték azt a politikai terméket, amivel sikert érhettek el. De valójában nem az olimpiai téma adta a Momentum sikerét, hanem a Momentum felépített szervezete tette lehetővé, hogy sikere vihetik az olimpiai témáját. Ha nem ezt választják, hanem egy másik témát, akkor egy másfajta, talán nem ilyen erős, de sikeres kampányt vihettek volna végig.

A Momentum után tényleg nincs értelme annak, hogy 4-en összeállnak, és csinálnak valamit, aztán nincs folytatás. Ez a kampány megmutatta, hogy mennyi tervezésre, és milyen kemény felkészülésre van szükség, hogy sikeres politikát lehessen csinálni. A különböző ügyek képviselői, vagy az ügyekkel foglalkozni akarók, a feministák, Paks ellenzői, vagy akár a baloldali aktivisták előtti is itt a példa, hogy mi az a meló, amit el kell végezni a siker érdekében...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.