2017. január 9., hétfő

AZ INDEX TÉVED: A VONÁT LEBUZIZÓ KAMPÁNY IGENIS MŰKÖDNI FOG

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: JÁMBORANDRÁS
2017.01.09.


Az Index közölt egy elemzést arról, hogy nem volt túlságosan hatásos a Vona Gábor elleni buzizó hadjárat. A cikkben leírt számokból tényleg az rajzolódik ki, hogy a kampány nem érte el a célját, de biztosak lehetünk abban is, hogy nem ez volt az utolsó karaktergyilkossági kísérlet Vona ellen, ha pedig ebből a szempontból nézzük, akkor a hatékonyságot is máshogy kell vizsgálni.

Az Index számai szerint a megkérdezettek 42,8 százaléka hallott Terry Black Vonát lejáratni akaró kijelentéseiről, és csupán 12 százalék tartotta hitelesnek magát Terry Blacket, és így a kijelentését. Ebből egyrészt azt láthatjuk, hogy a lényegében csak a kormánymédiában, a semmiből felépített információt is majd a lakosság feléhez el tudták juttatni néhány hét alatt. Viszont azt is vegyük észre, hogy egy viszonylag szűk kör, a lakosság 12 százaléka az, aki még a legegetverőbb hülyeséget is benyeli, ha a kormánypárti média azt mondja. Persze kérdés, hogy mennyivel emelkedett volna ez a szám, ha nem csupán a Fidesz médiája, hanem a párt vezető politikusai is azt mondják (például Orbán Viktor), hogy el kell hinni: Vona Gábor meleg.
De a cél nem is feltétlenül csak az volt, hogy az emberek elhiggyék, hogy Vona buzi. Inkább az, hogy egy olyan képet fessenek Vonáról, amelyben ő maga ellentmondásba kerül: vagy a baloldali szavazókat megszólítani akaró új stratégiájával, vagy a régi táborával szemen kelljen nyilatkoznia. Ez pedig sikerült is, hiszen Vona olyan kijelentést tett, ami nem volt a legjobb reakció, ha a baloldali szavazók megszólításáról van szó, amikor közölte, hogy ő büszke heteroszexuális.
Egy ilyen karaktergyilkos kampánynak viszont nem csupán az azonnali győzelem a célja, és ebből a szempontból most lényegtelen, hogy Vona nyert-e. Ha emlékszünk például Bajnai Gordonra és az ellene irányuló kampányra, ott is olyan állításokkal támadta őt a kormány, amelyek nem voltak igazak, vagy nem fedték a valóságot (pl.  Bajnai-gárda, öngyilkosságokért felelős a Hajdú-Bét ügyben, stb.), a cél viszont nem is az volt feltétlenül, hogy ezekben az ügyekben Bajnait kínos helyzetbe hozzák, hanem az, hogy tagadnia kelljen, és ezáltal a választók fejében képződjön egy gondolat Bajnai ügyeiről. De a Norvég Civil Alap kapcsán is ez történt: hiába van bebizonyítva az egyes kormányzati mondásokról, hogy azok hazugságok, megteremtődött az a gondolat a civil szervezetek kapcsán, hogy ezeknek van valami vaj a fülük mögött.
Ebben a keretben értelmezve Vona lebuzizása is csak egy állomás, ami lényegében érdektelen, hogy győzelemmel végződött-e, elhitték-e a választók az állítást. A lakosság 42 százaléka hallott arról, hogy van valami Vonával. Majd aztán jön a következő, és az azt követő ügy mindaddig, amíg bele nem talál a kormányzati média: lesz egy negatív állítás Vonáról, ami igaz lesz, ez az állítás pedig igazolni fogja azt a képzetet, ami az előző lejárató kampányok kapcsán létrejött. Így pedig visszamenőlegesen más súlyt fognak kapni a korábbi ügyek is, függetlenül attól, hogy a választók emlékeznek-e még rájuk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.