HELLŐ MAGYAROK! BLOG
Szerző: Borsos Betti
2016.05.01.
Az iszlám világban a „halal” (jelentése tiszta, engedélyezett) megnevezés minden élelmiszerre, gondolatra, cselekedetre, szellemi vagy fizikális létezőre utal, mely megengedett a Saría (iszlám jog) szerint. A halal ellenkezője a „haram” (jelentése tiltott). Létezik egy kevésbé ismert fogalom is, mely a halal és haram között helyezkedik el, ez pedig a makruh. Minden, ami nem kifejezetten tiltott, de hajlamos a haram jelzőre, az a makruh (ennek fordítása leginkább fenyegető, nem kedvelt).
Az iszlám filozófia azon az elven alapszik, hogy az emberek fel lettek ruházva ésszel és szabad akarattal – tehát, ők maguk felelősek döntéseikért. A saját felelősség egyéni megközelítése arra sarkallja azon muzulmánokat, akik az iszlám életszemléletet, mint megmérettetés tekintik, hogy a halal (engedélyezett) és haram (tiltott) normarendszert önkéntes alapon tartsák be.
A fent említett "osztályozás" áthatja a muzulmán emberek életének minden területét, így étkezési szokásaikat is.
A táplálkozásban lényeges különbséget tesznek haram és halal között, amely élelmezési szabályokat a Korán és a Szunna tanai fektették le. Sokan joggal gondolják furcsának, hogy a szent irat élelmezésügyi okításról, feddésről is szól, pedig ebben semmi különleges nincs, csupán természetközeli megfigyeléseken alapszik, mint mondjuk Maria Treben gyógynövényes könyvei.
A Saría szerint a muzulmánoknak tilos alkoholt és vért lenyelni. Hasonlóképpen, állati eredetű takarmánnyal etetett jószágok, sertés és más egyéb állatok, amelyek a haram csoportjába sorolhatók, szintén tiltottak. Csakis olyan hús fogyasztása engedélyezett, amely a halal által elfogadott szabályoknak megfelel, amelyek az iszlám jog szerint kerültek levágásra és nem természetes halált haltak. Más vallások áldozati állatainak fogyasztása is tiltott.
Tehát, két fő élelmezési tiltás létezik a Korán szerint:
- Tiltás a véren, sertés és egyéb „haram” besorolású terméken...
- Tiltás az alkoholon...