Szerző: Csempesz Péter
2016.12.14.
"Egyik mentoráltadnak egy délutánon keresztül segíted a dolgozatra való felkészülését. Legközelebbi találkozásotokkor örömmel újságolja, hogy a közös tanulás után négyest kapott matematikából. Ez a hír büszkeséggel tölt el."
„Játszva tanul a gyermek” – szól a mondás. Pedig a felnőttek is gyakran tanulnak játszva. Pontosabban a felnőttek tanulási motivációja is növelhető játékkal. A Motiváció Műhely társasjátékai a hátrányos helyzetű tanulók és az oktatási integráció problémakörét helyezik a középpontba. Ezek olyan „nehéz témák”, amelyek megértéséhez nélkülözhetetlen például az iskolarendszer működési mechanizmusainak ismerete. E „nehéz témák” unalmasnak tűnhetnek, ha például egy előadás keretében kell velük megismerkednünk. Játszani, társasjátékozni ugyanakkor a többség szeret. Nagyon leegyszerűsítve ez a felismerés volt az egyik első mérföldkő a Motiváció Műhely csapata számára, mielőtt társadalmi érzékenyítést célzó társasjátékok fejlesztésébe kezdtek. Ebben az írásban a Mentortársas és a Rendszerhiba című társasjátékokat mutatom be, melyek fejlesztésében magam is részt vettem. A cikkben elsősorban a játékok céljainak és főbb szabályainak bemutatására fókuszálok, emellett merítek saját játékvezetéssel kapcsolatos tapasztalataimból is.
Mentortársas 2.0
A Mentortársas 2.0 elnevezésű társasjáték hátrányos helyzetű gyermekek, fiatalok tipikus életútját követi végig az óvodáskortól a felsőoktatásig. A játék első verziója – a Mentortársas – 2013-ban készült el, majd 2015-ben megjelent a továbbfejlesztett változata, a Mentortársas 2.0. (Fejlesztők: Balázs Ákos, Csempesz Péter, Erdődi Noémi, Fejes József Balázs, Kelemen Valéria, Makádi Balázs, Márton Gábor, Németh Gábor, Steigler Anett, Szűcs Norbert, Táibl Ágnes. A dobozon látható képet Csébi Tamás, az Igazgyöngy Alapítvány diákja, a játéktáblát Kovács Lajos, az intézmény pedagógusa készítette.)
A játék célja, hogy a szereplők minél magasabb iskolai végzettséget szerezzenek, miközben saját bőrükön tapasztalhatják meg azokat a helyzeteket, amelyek a valóságban is részét képezik a hátrányos helyzetű gyermekek, fiatalok életének. A játék során a résztvevők indirekt módon bővítik tudásukat a hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok nevelése-oktatása, valamint a magyar oktatási rendszer működése kapcsán...
A Mentortársas 2.0 képet ad az iskolarendszer diszfunkcióiról, ugyanakkor kevésbé villantja fel a lehetséges megoldásokat. Ez nem is lehet a célja, hiszen a játék kifejezetten személyes, megmutatja, mi mindent kell átélned szerencsétlen sorsú gyerekként, azonban a probléma megoldása – a szegénység csökkentése és egy jobban működő iskolarendszer kialakítása – nyilvánvalóan nem egy gyermek feladata. Hanem kié? Nehéz kérdés. A magyar államé, a mindenkori kormányé, a társadalomé, az embereké. Mindannyiunk közös feladata.
A Rendszerhiba elnevezésű társasjátékon azzal a céllal kezdtünk el dolgozni a Motiváció Műhely csapatával, hogy fejlesszünk egy olyan társasjátékot, ami megmutatja azt is, amit a Mentortársas 2.0 nem tudott: a megoldást, vagyis egy jobban működő oktatási rendszer kialakításának lépéseit. A játék kooperatív, vagyis a játékosok nem egymással versengenek, nem egymást akarják legyőzni, hanem közösen, együttműködve, egymást erősítve fejlesztik az oktatási rendszert. A játékot 3-6 fő játszhatja, 16 éves életkor felett (mindenkinek) ajánljuk. (Fejlesztők: Balázs Ákos, Csempesz Péter, Erdődi Noémi, Fejes József Balázs, Steigler Anett, Szűcs Norbert és Táibl Ágnes.)...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.