TÍZPERC ISKOLABLOG
Szerző: Tízperc Iskolablog
2016.10.12.
Az iskolaválasztás talán az egyik legnehezebb szülői dilemma. Egy biztos: mindenki a legjobb helyet szeretné megtalálni a gyerekének. De mi a legjobb? A rangsorok topiskolái? Vagy az utca végén lévő átlagos iskola? Tanácsot adni sem túl hálás feladat, mert a gyerekek jövőjét meghatározó kérdésbe milyen jogon szólhat bele bárki is? A legfontosabbat azonban hajlamos mindenki elfelejteni: az iskolaválasztás elsősorban a gyerekről szól, nem pedig a szülőről.
Szabad iskolaválasztás
A tanszabadság egyik elsődleges megvalósulási formáját jelenti a szabad iskolaválasztás jogának garantálása a köznevelési törvényben. A szülőt megilleti a nevelési-oktatási intézmény szabad megválasztásának joga. A szabad iskolaválasztáshoz való joga alapján a szülő gyereke/ vagy a nagykorú fiatal a saját maga adottságainak, képességeinek, érdeklődésének, saját vallási, illetve világnézeti meggyőződésének, nemzeti vagy etnikai hovatartozásának megfelelően választhat iskolát.
A szülő tehát az általa választott bármely Magyarország területén lévő oktatási intézménybe beadhatja gyereke felvételi kérelmét. A magyar iskolarendszer, eltérően az általános európai gyakorlattól, már első osztálytól lehetővé teszi a differenciálást: lehet tagozatos osztályokat meghirdetni, az iskolák válogathatnak a gyerekek között. Ha nem körzetes iskolát választanak, az iskolaigazgató megtagadhatja a felvételt.
A szabad döntés terhe a szülőé
Friss országos kutatás ugyan nincs arról, pontosan mi alapján választanak a szülők általános iskolát, de ezen a téren nem valószínű, hogy gyökeres változások lettek volna. Egy kétezres évek elején készült kérdőíves vizsgálat a szülők motivációira volt kíváncsi. E szerint az egyik döntő tényező az, hogy a szülő hallott-e már valamit az adott általános iskoláról. A választás során jelentős szerepet játszanak az általában informális csatornákon terjedő hírek. A szülők tudják (tudni vélik), hogy egy iskola gyermekközpontú – vagy éppen kellően szigorú –, mivel kollégáik, barátaik vagy szomszédjaik gyereke is abba az intézménybe jár(t). Bár néhányan említik, hogy megismerték az iskola pedagógiai programját, esetleg megnézték az intézmény internetes honlapját, első helyen mégis a hallomásból vagy személyesen szerzett információ áll, valamint a divat, hogy a hasonló státusú szülők hová íratják a gyerekeiket.
Fontos szempontként említették a szülők, hogy a nagyobbik gyerek(ek) is az adott iskolába jár(nak), vagy korábban oda járt(ak). Ez egyrészt jelentős mennyiségű és pontos információk megszerzésére ad módot, másrészt kényelmes, hiszen a gyermekek egy intézményben vannak, jelen van a nagyobb testvér, így könnyebbé válik az iskolába való beszoktatás. Úgy tűnik, maguk az iskolák is támogatják azt, hogy a kisebb testvérek kövessék idősebb testvéreiket. A felmérés szerint nem egy oktatási intézményben ez a szempont megelőzni látszott azt, hogy egy jelentkező iskolaérett gyerek körzetes-e vagy sem. De sokat számított az is, hogy a gyerek többi óvodástársa melyik iskolába ment.
Gyakran előfordul a kisebb településeken, hogy maga a szülő is az adott iskolába járt gyerekkorában. Ez a szempont kiemelten érvényesül az iskolaválasztás indoklásakor. A saját tapasztalat még akkor is elsöprő érv egy iskola mellett, ha az nem is a legjobbak közé tartozik.
Mivel friss adataink nincsenek, megkérdeztünk több szülőt, akiknél aktuális az iskolaválasztás, mi alapján döntenek:
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.