CSEPELIEK ÚJSÁGA BLOG
Szerző: Tanács István
2016.09.09.
A magyar kormány még akkor is félrevezet mindenkit, amikor látszólag kegyet gyakorol. Akkor, amikor a kegyet a kegyencekkel gyakorolják milliárdos tételben, miközben a kisebb-nagyobb, kegyetlen körülmények között élő társadalmi csoportok közé aprópénzt szórnak, azt is kicsinyesen, következetlenül, ha lehet, megbélyegzően és nem ritkán bosszúállóan.
A pedagógus életpályamodellt például először úgy akarták bevezetni, hogy mindazok a tanárok és tanítok, akik föltették az életüket a rosszul fizetett tanításra egy zavaros és nehéz korszakban is, és a mostani rendszer bevezetésekor tíz évre, vagy még közelebb voltak a nyugdíjhoz, azokat lényegében eleve ki akarták zárni a minőségi munkához kapcsolódó anyagi előnyökből.
A nekivadult szakpolitikát nem érdekelte korábbi érdem vagy teljesítmény – csak az, amit az általuk előállított, áttekinthetetlen és bürokratikus minősítési eljárás teljesítése nyomán ők maguk ismernek el. A minősítési eljárás belépőjegyének megtett elektronikus portfólió kezdeti változata ugyanis több száz oldalas, írott önigazolás-gyűjtemény volt, amelyet az elhíresült „pöcsök”, a pedagógiai önellenőrző csoportokba kényszerített, egymást figyelő tanárcsoportok kötelező működése is kiegészített volna.
Csakhogy kiderült, képtelenség a minősítési eljárást 170 ezer pedagógusra belátható időn belül elvégezni – nincs rá sem elegendő szakértő, sem pénz, sem a szakmán belüli támogatás. A mértéktelenül megnövelt óraszámok mellett a minősítés abszurditásai állítottak rengeteg pedagógust a 2016 elején kibontakozott „tanárlázadás” mögé.
A számottevő erőt felsorakoztató mozgalmak hatására kényszerült tárgyalóasztalhoz a kormány, és engedett – inkább látszólagosan és időt nyerve, mint ténylegesen. Az engedmények – például a nyugdíjhoz közeli tanárok ígért automatikus átsorolása az igen előnyös pedagógus II. kategóriába –, eltörpültek a kőbe vésett dolgok: az iskolaműködtetésre is kiterjesztett államosítás, a szabad tankönyvválasztás visszaszorítása, az iskolavezetők szakmai, munkáltatói és gazdasági jogainak korlátozása mellett.
Ezekhez képest kisebb jelentőségű, de jól jelzi a káoszt, a kapkodást és bizonyos fajta bosszúállást, hogy az idősebb tanárok egy részét az egyértelmű ígéretek ellenére is kizárták a pedagógus II. kategóriába való előrelépésből, azokat, akik 2015-ben, még a tanármozgalmak előtt jelentkeztek, de nem töltöttek föl elektronikus portfóliót.
Az sem véletlen, hogy erkölcsi okokra célozgatva kiken álltak bosszút. Azokon, akik időhiány, a feladat értelmetlensége, az iskolaigazgatók félelme és cenzúrája, az informatikai rendszer gyalázatos működése, a minősítés kiterjesztésének felsejlő további értelmetlensége (például a „pöcs”) miatt úgy gondolták: ezen az áron nem kell nekik a fizetéskiegészítés. És hogy most mégis miért kellene nekik? Azért, mert azokat, akik csak lapultak és egy szalmaszálat sem tettek keresztbe, minden teljesítmény nélkül, pusztán az életkoruk alapján most áthelyezték a felső kategóriába. Mindezt pedig úgy kommunikálták, hogy a kormány figyelembe veszi a kritikát, és enged a megalapozott kéréseknek...
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.