2016. szeptember 12., hétfő

HAJMÁSKÉREN A MENEKÜLTNEK KÉNE "SZAMARITÁNUSNAK" LENNI

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: Amerikai Népszava
2016.09.11.


Hajmáskéren hálaadó istentiszteletet tartottak azokért, akik a menekültektől védik a határt. A helyi református lelkész belegabalyodott az igemagyarázatba, hogy meg tudja indokolni, miért nem kell a bajba jutottakon segíteni. A lelkész atyafi jó érzékkel az irgalmas szamaritánusról szóló példabeszédet választotta a Lukács evangéliumából.

A samaritánus példázata alapján a következő eszmefuttatást vezette le: "A Bibliában az áll, hogy szeresd az Urat és felebarátodat, mint magadat. De, bár Istennek mindenki a gyermeke, nem mindenki a felebarátunk. Felebarátunk az, aki szolgálatot vállal értünk, segítséget nyújt és megvéd a rablóktól. Bikádi lelkész azt mondta, tudnunk kell, hogy olyanok érkeznek közénk, akik nem tekintenek bennünket felebarátnak, nem hozni, nem adni akarnak, hanem elvenni."

Csakhogy Jézus nem azt nevezte felebarátnak, aki segítségre szorul, hanem azt, aki segít. A pap, a lévita, aki nem segített a kifosztott és megvert emberen, mint Hajmáskér református lelkésze, a történet negatív szereplői. Az irgalmas szamaritánus, aki segített rajta, ő volt a bajba jutott ember felebarátja. Ez azt jelenti, hogy a hajmáskéri lelkésznek kellene felebarátnak és irgalmas szamaritánusnak lennie, de ő a rászorulótól várja el, hogy az ő felebarátja (segítője) legyen.

A magát "kereszténynek" nevező Orbán-rendszer hasonló logikával utasítja el Jézus Krisztust és az ő tanítását. A példázatban szereplő pap és lévita is azon az alapon utasítja el a segítségnyújtást, hogy a bántalmazott, magatehetetlen ember nem az ő felebarátja. Ezért is kérdezi meg a törvénytudó, ki a felebarát. Jézus azt kérdezi: "kit gondolsz, hogy felebarátja volt annak, a ki a rablók kezébe esett?" Az pedig mondta: "Az, a ki könyörült rajta". Mondta azért neki Jézus: "Eredj el, és te is akképpen cselekedjél."

Aki könyörül, az a felebarát. Nem az, akit bántalmaztak. Aki nem könyörül, nem felebarát, és ellene szegül Jézus parancsának. Az is különös, hogy a hajmáskéri református lelkész szerint neki a menekült azért nem felebarátja, mert az "nem hozni, nem adni akar, hanem elvenni". A farizeusoknak az a keresztényi magatartás, ha annak adnak valamit, akitől kapnak. S hogy ne kelljen adni semmit, a rászorulóról kitalálják, hogy elvenni akar. Hajmáskéren a rablók által kifosztott és megvert embert azonosítják a rablóval...


ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.