2016. szeptember 2., péntek

EZT A TANÉVKEZDÉST NEM TESSZÜK ZSEBRE: HOL VAN ITT A MINŐSÉGI OKTATÁS?

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: DIÓSZEGIHORVÁTHNÓRA
2016.09.01.


Két eset lehetséges: ha valaki nincs jelenleg érintve az oktatásban, az elmúlt napokban akár még azt is elhihette, hogy a létező világok legjobbika ma Magyarországon az iskola. A másik tábor - legyen szó tanárról, diákról vagy szülőről - leginkább homlokig szaladt szemöldökkel hallgatta, mit magyaráz a köznek a kormány.

Balog Zoltán nagy lendülettel nyitotta meg az idei tanévet, kulcsszavai Érden, a rakottszoknyás-fehéringes kisdiákok előtt a „versenyképes”, az „értékalapú” és a „minőségi” voltak, miközben az emberi erőforrások minisztere nem fukarkodott az (ön)dicsérettel.
Meglátása szerint szeptemberben olyan tanév kezdődik, amelyben mindenki jól jár, a pedagógusok bére emelkedik, a diákok terhei csökkennek, a családok pedig fellélegezhetnek, mert az iskola jóval kevesebb megterhelést jelent majd számukra.

Figyelemre méltó, hogy az ünnepségen Palkovics László oktatási államtitkár mindezért külön köszönetét fejezte ki a velük szorosan együttműködő Pedagógusok

Szakszervezetének (melynek elnöke, Gallóné is ott feszített a díszes tanévnyitón) és a sztrájkbizottságnak is, hogy építő jellegű meglátásaikkal segítették ezt a nagy munkát, az oktatás átszervezését. És figyelmeztetett mindenkit arra (értsük, ahogy akarjuk), hogy ne rombolják az egymás iránti bizalmat, „az ellenségeskedésnek és az indulatoknak” ugyanis a gyermekek lesznek az elszenvedői.

A Nemzeti Tanévnyitó tehát örömünnep volt, amely már egy új kezdetet is jelent, egy lépés a minőségi oktatás felé.

Akkor talán érdemes, tényleg csak kulcsszavakban megfogalmazni, hogyan is kezdődik ez a tanév:
  • A szakképzési rendszer átszervezésének köszönhetően több százezer diák kezdi meg úgy az új tanévet, hogy fogalma sincs arról, milyen követelményeknek kell megfelelnie.
  • Ennek az átszervezésnek köszönhetően pedagógusok sem tudják, hogy mi az az új, összevont tudományos tantárgy, amit tanítaniuk kéne.
  • Sem azt, hogy mindezt milyen tankönyvből teszik.
  • Vagy hogy egyáltalán hány órájuk lesz, megtarthatják-e állásukat, miután csökken a közismereti tantárgyak óraszáma a szakgimnáziumokban.
  • A szakképzési rendszer szétverésével diákok ezrei kényszerülnek már 14 évesen arra, hogy eldöntsék, milyen szakmát szeretnének megtanulni.
  • Az idén érettségiző szakgimnazistáknak új követelmények alapján kell érettségizniük, amire egy évük lesz csupán felkészülni.
  • Továbbra sincs szabad tankönyvválasztás, az államilag rendelt kísérleti tankönyvek hemzsegnek a hibáktól.
  • Alig két nappal az iskolakezdés előtt az Oktatási Hivatal levélben tudatta az iskolaigazgatókkal, hogy milyen új szabály szerint érvényesíthetik a pedagógusok órakedvezményeit, óriási zűrzavart okozva ezzel az órarendekben.
  • A nyár végén még mindig több iskolában egyáltalán nem volt letisztázva, ki lesz az intézmény új igazgatója – miután a pályázókat meglehetősen vitatható módokon kiszórták a rendszerből.
  • Továbbra is folyik az EU kötelezettségszegési eljárása Magyarország ellen, a roma szegregáció miatt.
  • A nevelést-oktatást segítő dolgozók tervezett „béremelése” valójában nem is béremelés, fizetésük így sem érné el a minimálbért, de nincs is rá keret a költségvetésben.
  • Ja és a legújabb hírek szerint már iskolatej sem lesz az iskolákban, mert nincs rá pénz...
Nos, nagyjából így kezdődik ez a tanév… Van, aki szerint minden rendben van? A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a kormány nem állt le a centralizációval az oktatásban, sőt, az önkormányzatoktól immár minden iskolát átvesznek, holott ez a váltás a korábbi években sem hozott sok örömet az átvett intézményeknek...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.