Szerző: Mikecz Dániel
2016.08.26.
Az értelmiségi tiltakozás régi eszköz, az internet pedig új erőt képes adni neki.
|
Az értelmiségi tiltakozás megjelenése a Dreyfus-ügyhöz kapcsolódik. Alfred Dreyfus zsidó származású francia katonatisztet kémkedés miatt ítélték – hiányos bizonyítékok mellett – kényszermunkára. Később bizonyítékok kerültek elő arra nézve, hogy a katonai adatokat tartalmazó levelet nem Dreyfus, hanem egy másik katonatiszt, Ferdinand Walsin-Esterhazy írta és adta át a német katonai attasénak. A bizonyítékok ellenére a bíróság nem találta bűnösnek Walsin-Esterhazyt. A felmentés után írta meg Émile Zola az elhíresült Vádolom! (J’accuse!) című cikkét a L’Aurore napilapban, amelynek főszerkesztője mellesleg a későbbi miniszterelnök, Georges Clemenceau volt. Zola cikke tulajdonképpen nyílt levél volt a francia elnöknek címezve, amelyben a bírósági eljárás hiányosságait és bizonyítékok meghamisításának felelőseit nevezte meg. Zola cikke utáni napon jelent meg „Az értelmiségiek nyilatkozata”, amelyet a „dreyfusard” tudósok, művészek, közírók, egyetemi oktatók írtak alá. Az aláírók kifejezték tiltakozásukat a bírósági eljárás megsértése és az Esterhazy-ügy körüli bizonytalanságok ellen, továbbá az eljárás felülvizsgálatát követelték.
Zolát nyílt levele miatt elítélte a bíróság, ő maga pedig Angliába emigrált a büntetés elől. Tárgyalása után jelent meg cikkére és az értelmiségi aláírásokra a válasz a hadsereget és a katolikus egyházat támogató oldalról. Ahogyan azt Némedi Dénes írja, a konzervatív Ferdinand Brunetière elsősorban a mindent elöntő individualizmust kárhoztatta, amelynek következménye, hogy senki nem bízik a másikban, csak saját önös érdekeit nézi, ráadásul mindenki úgy gondolhatja, hogy jogában áll bármit megítélni anélkül, hogy véleményét bárki vitathatná. Brunetière felrótta továbbá a dreyfusard értelmiségieknek, hogy úgy hiszik, valamiféle magasabb rendű tudás birtokában vannak, ami feljogosítja őket, hogy kérdőre vonják a francia vezérkart. Ezt a felsőbbrendűséget, arisztokratikus magatartást különösen veszélyesnek gondolta, ahogy írja: „a demokráciában az arisztokrácia összes formája közül az értelmi arisztokrácia a legelfogadhatatlanabb, mert a legnehezebb igazolni” (ford. ND). Brunetière cikkére a szociológia atyjának tartott Émile Durkheim válaszolt „Az értelmiség szerepe és az individualizmus kultusza” címmel. Ebben az írásban Durkheim amellett érvelt, hogy éppen az individualizmus képes összetartó erő lenni a társadalomban, az ugyanis az egyetlen közös vallás lett az egyre inkább szekularizálódó társadalmakban...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.