2016. július 4., hétfő

EGY ÖNVEZETŐ JÁRMŰ BALESETE

VÁLASSZUNK BLOG
Szerző: Válasszunk
2016.07.03.


... sokan egyenlőséget tennének az önvezető Tesla eddig "balesetmentessége" és mondjuk a 4-es metrón alkalmazott technológia balesetmentessége között. Őszintén szólva a baleset pár lehetséges okát átnézve nem is teljesen alaptalan az összehasonlítás, de ennek gyakorlati jelentősége édeskevés. A vasúton, beleértve a metrót is, a szerelvény tömege és a vaskerék előnyei / hátrányai hatalmas fékúthoz vezetnek. Ott hiába látná meg egy ember az akadályt, akkor már rég késő lenne. Amit a rendszer nem érzékel arra vasúton az ember se tudna reagálni. 

Az egyik potenciális probléma ugyanis az érzékelés. Az érzékelés sebessége, pontossága, időbeli- és térbeli folytonossága egyaránt korlátozott. Az ember is pislog, de lehet álmos, megannyi dolog elterelheti a figyelmét. Léteznek érzik csalódások, optikai illúziók. A torzító tükröt meg lehet szokni, de a holttér már nehezen küszöbölhető ki. Egy-egy kereszteződést igen nehéz belátni, a járdán vezetett kerékpárútra ezért is érkezik sok panasz. Más kereszteződéseknél ebben segít egy tükör.
 
A probléma az érzékelés. Kérdés, hogy az önvezető rendszer mennyire tanulja meg az ilyen tükröket figyelni. Mert az, hogy jól belátható országúton, autópályán működjenek az önvezető autók egyszerű. Sok szabályos felépítésű amerikai városban is viszonylag kevés probléma van, egy lassan és óvatosan haladó Google autó legfeljebb egy kicsit feltartja a forgalmat. Jól megtervezett úton, lassan haladva, megfelelő környezetben nincs gond. Kiváltképp akkor, ha a többiek vagy szabályosan közlekednek, vagy legalább várható a szabálytalanságuk és a helyzetre fel tudják készíteni az autót...
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.