Szerző: Zagyváné Szűcs Ida
2016.05.22.

Miért éppen ez a korszak került vizsgálataim középpontjába? A Nyugat nemzedékének írói igen sokat foglalkoztak a pedagógusok, az iskola életével. Ennek magyarázatát abban találhatjuk meg, hogy ők nemcsak a modern filozófiai, társadalompolitikai eszmék felé voltak nyitottak, hanem a kortárs pedagógiai kihívásokat, és általában a pedagógiai kihívásokat is vizsgálták, új nevelési-oktatási felfogásokkal foglalkoztak, sőt terjesztették azokat (Hegedűs, 1976, id. Almássy, 2013). A másik magyarázat abban rejlik, hogy a kiegyezés utáni gazdasági, társadalmi és intézményi változások páratlan szakmai fejlődést indítottak el a pedagóguspálya vonatkozásában. Megjelent egy jól differenciált társadalmi réteg a maga sajátosságaival. Érdemes volt tehát ezt a társadalmi csoportot is figyelemmel kísérniük, elemezniük.
Az általam kiválasztott művek a kor „tanárirodalmának” gyöngyszemei. Bródy Sándor A tanítónő (1908) című színműve és Kosztolányi Dezső Aranysárkány (1925) című regénye két olyan ember pedagógiai hitvallását állítja középpontba, akik a dualizmus kori Magyarország pedagógusainak archetípusát képviselik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.