2016. április 8., péntek

MI LESZ VELED, BRIGITTA - EGY ÁTLAGOS KÉPESSÉGŰ GYEREK ESÉLYEI NAPJAINKBAN, MAGYARORSZÁGON

IGAZGYÖNGY-ALAPÍTVÁNY BLOGJA
Szerző: L. Ritók Nóra
2016.04.08.

 
(Egy átlagos képességű gyerek esélyei napjainkban, Magyarországon, egy szegregátumban)

Helyzetértékelő tanulmány az Igazgyöngy Alapítvány műhelyéből, napi terepi tapasztalatok alapján.

Az Igazgyöngy Alapítvány 16 éve foglalkozik szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek oktatásával, egy LHH kistérségben, 6 éve pedig egy olyan komplex esélyteremtő modell fejlesztésével, aminek sajátossága, hogy teljes problématérképet készítve keresi meg a legmegfelelőbb beavatkozási pontokat. Majd ezekre egyszerre hatva, a közösség erejét kihasználva próbál képessé tenni embereket, közösségeket a változásra.

A munka horizontálisan és vertikálisan is több szintű. Horizontálisan azért, mert teljes spektrumában egy Told nevű kis zsákfaluban fejlesztjük, ahol a mélyszegénység és a roma integráció összes problémája fellelhető, de elemeit a környező 16 településen próbáljuk beépíteni, és e mellett sokan próbálják meg az egyes részek adaptációját olyan településeken, ahol a probléma hasonló. Az alapítvány kiterjedt kapcsolati hálójában szakmai és civil szervezetek sora található itthon és külföldön egyaránt, ebben a rendszerben folyik a tapasztalatok cseréje, átadása.

Vertikálisan pedig azért, mert a családok szintjétől a települési közösségeken és a teljes intézményrendszeren át szakpolitikai szintig próbálunk változásokat generálni.
 
A munka során alapos tapasztalati képet szereztünk a probléma minden szegmenséről. Az alábbiakban ezt szeretném bemutatni, egy érdekes megközelítésben, egy valós személy, egy gyermek státuszának elemzésével. Bemutatom az ő kis életén át, hogy mennyire reménytelen ma egy ilyen gyerek helyzete, és azt is, hogy az alapítvány milyen kapaszkodókat épít ki Brigitta, és a hozzá hasonló gyerekek számára. Ez utóbbiakat dőlt betűvel jelzem, hogy a tipográfia segítségével is láthatóan kibontakozhasson ezekből a részekből a segítő beavatkozások rendszere.

Nem egy klasszikus értelemben vett tanulmányt írok itt le, szakirodalmi hivatkozásokkal, hanem a terepi tapasztalatok bemutatását. Sokkal inkább egy „story telling”ez az írás, de reményeim szerint a tartalma pontosan illeszkedik majd azokhoz a tanulmányokhoz, melyek a konferenciakötetben a gyermekszegénységhez, roma integrációhoz a tudomány eszközeivel közelítenek. Engedtessék meg hát nekem, hogy eltérjek a szerzői útmutató ajánlott szerkezetétől.

Az írásomban bemutatom mindazokat a tényezőket, amelyek miatt nagy valószínűséggel megjósolható ennek a roma kislánynak a jövője, mellette a rendszert is, amely ma nem képes esélykiegyenlítő funkcióját betölteni. Megkísérlem megmutatni a felelősségeket ennek az egész, iszonyatos problémahalmaznak a rendszerében...

ITT OLVASHATÓ PDF-BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.