2016. február 8., hétfő

MI A GOND A KÖZOKTATÁSSAL? - GYORSTALPALÓ A TANÁRI TILTAKOZÁSOKHOZ

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: DIÓSZEGIHORVÁTHNÓRA
2016.02.08.


Nagy a zavar a fejekben, ha az a kérdés, miért is tüntetnek a pedagógusok jelenleg, országszerte. Megpróbáljuk összefoglalni, hogy a tanárok követeléseinek mi az oka, és hogy hol hibádzik a rendszer.

A probléma összetett. Egyrészt sokan nem értik, hogy miért tüntetnek a pedagógusok, általánossá kezd válni az a nézet, hogy „csak” több pénzt szeretnének, meg az ellen tiltakoznak, hogy sok órájuk van. Gyorsan tegyük hozzá: a pedagógusok valóban keveset keresnek, és valóban sok órájuk van, úgyhogy mindkét követelés jogos. Csakhogy a kormányzati kommunikáció azon van, hogy hiteltelenítse a követeléseket, azon az áron is hogy támadja a szakma presztízsét, ami eddig sem volt túl magas. Ezzel párhuzamosan a tárca azt állítja, kész az érdemi egyeztetésre, ami szintén álságos retorikai bravúr. Ezzel szemben viszont az is tény, hogy a civil- és szakszervezetek, miután megfogalmazták követeléseiket, nem fordítottak elég időt arra, hogy széles körben elmagyarázzák, min miért szükséges azonnal változtatni, és miért van jelenleg óriási bajban az oktatási rendszer egésze...

ITT OLVASHATÓ

3 megjegyzés:

  1. A PDSZ követelései:

    1. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalásokon a kormányzati oldal részéről az egyeztetéseket vezető tisztviselő döntési kompetenciával rendelkezzen.

    2. Szükségesnek tartjuk, hogy a kerekasztal valóban kerek asztal legyen. Elengedhetetlennek tartjuk, hogy a képviselettel rendelkező szakmai/érdekvédelmi (civil) szervezetek helyet kapjanak annál.

    3. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások a nyilvánosság előtt történjenek.

    4. Szükségesnek tartjuk, hogy az egyeztetésekről hangfelvétel készüljön, s ezeket a résztvevők megkapják.

    5. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások levezetőjének személye rotációs elv alapján legyen kiválasztva.

    6. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások kezdetén történjen meg a rövid távon megoldható problémák és a hosszú távon kezelendő kérdések elkülönítése.

    A tárgyalások napirendjét javasoljuk kiegészíteni az alábbiakkal:

    a) A diákok terhelésének csökkentése,

    b) a tankönyvválasztás szabadságának biztosítása,

    c) a tanszabadság visszaállítása,

    d) az ún. kötött munkaidő eltörlése, a pedagógusok kötelező óraszámának 22-ben történő rögzítése,

    e) az intézményi autonómia biztosítása, az igazgatók munkáltatói és gazdálkodási jogkörének helyreállítása,

    f) a Nemzeti Pedagógus Kar köztestületi jellegének és kötelező tagságának megszüntetése,

    g) a pedagógus-életpályamodell és minősítési rendszer felülvizsgálata, a béremeléssel kapcsolatos korábbi megállapodás érvényesítése (minimálbérhez kötés),

    h) a NAT és a kerettantervek átdolgozása, a bennük lévő tananyag mennyiségének jelentős csökkentése (a felsorolás természetesen nem teljes körű),

    i) a közoktatás működőképességének fenntartása érdekében elengedhetetlen az állam szerepvállalásának határozott átgondolása, ezen belül megkerülhetetlen a Klik átszervezésének/megszüntetésének kérdése.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.