KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: DIÓSZEGIHORVÁTHNÓRA
2016.02.08.
Nagy a zavar a fejekben, ha az a kérdés, miért is tüntetnek a pedagógusok jelenleg, országszerte. Megpróbáljuk összefoglalni, hogy a tanárok követeléseinek mi az oka, és hogy hol hibádzik a rendszer.
A probléma összetett. Egyrészt sokan nem értik, hogy miért tüntetnek a pedagógusok, általánossá kezd válni az a nézet, hogy „csak” több pénzt szeretnének, meg az ellen tiltakoznak, hogy sok órájuk van. Gyorsan tegyük hozzá: a pedagógusok valóban keveset keresnek, és valóban sok órájuk van, úgyhogy mindkét követelés jogos. Csakhogy a kormányzati kommunikáció azon van, hogy hiteltelenítse a követeléseket, azon az áron is hogy támadja a szakma presztízsét, ami eddig sem volt túl magas. Ezzel párhuzamosan a tárca azt állítja, kész az érdemi egyeztetésre, ami szintén álságos retorikai bravúr. Ezzel szemben viszont az is tény, hogy a civil- és szakszervezetek, miután megfogalmazták követeléseiket, nem fordítottak elég időt arra, hogy széles körben elmagyarázzák, min miért szükséges azonnal változtatni, és miért van jelenleg óriási bajban az oktatási rendszer egésze...
ITT OLVASHATÓ
Ónody Molnár Dóra: Oktatás: és akkor jött a fülkeforradalom… (HVG)
VálaszTörlésVekerdy Tamás: Az oktatási rendszer csődje közelít (Magyar Nemzet interjú)
VálaszTörlésA PDSZ követelései:
VálaszTörlés1. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalásokon a kormányzati oldal részéről az egyeztetéseket vezető tisztviselő döntési kompetenciával rendelkezzen.
2. Szükségesnek tartjuk, hogy a kerekasztal valóban kerek asztal legyen. Elengedhetetlennek tartjuk, hogy a képviselettel rendelkező szakmai/érdekvédelmi (civil) szervezetek helyet kapjanak annál.
3. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások a nyilvánosság előtt történjenek.
4. Szükségesnek tartjuk, hogy az egyeztetésekről hangfelvétel készüljön, s ezeket a résztvevők megkapják.
5. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások levezetőjének személye rotációs elv alapján legyen kiválasztva.
6. Szükségesnek tartjuk, hogy a tárgyalások kezdetén történjen meg a rövid távon megoldható problémák és a hosszú távon kezelendő kérdések elkülönítése.
A tárgyalások napirendjét javasoljuk kiegészíteni az alábbiakkal:
a) A diákok terhelésének csökkentése,
b) a tankönyvválasztás szabadságának biztosítása,
c) a tanszabadság visszaállítása,
d) az ún. kötött munkaidő eltörlése, a pedagógusok kötelező óraszámának 22-ben történő rögzítése,
e) az intézményi autonómia biztosítása, az igazgatók munkáltatói és gazdálkodási jogkörének helyreállítása,
f) a Nemzeti Pedagógus Kar köztestületi jellegének és kötelező tagságának megszüntetése,
g) a pedagógus-életpályamodell és minősítési rendszer felülvizsgálata, a béremeléssel kapcsolatos korábbi megállapodás érvényesítése (minimálbérhez kötés),
h) a NAT és a kerettantervek átdolgozása, a bennük lévő tananyag mennyiségének jelentős csökkentése (a felsorolás természetesen nem teljes körű),
i) a közoktatás működőképességének fenntartása érdekében elengedhetetlen az állam szerepvállalásának határozott átgondolása, ezen belül megkerülhetetlen a Klik átszervezésének/megszüntetésének kérdése.