HAJDÚ ONLINE
Szerző: L. Ritók Nóra
2016.02.27.
A beszédesség azért állja meg a helyét, mert tükröt tart elénk, a szegénység és az elmaradottság sajátos megjelenítésével. Bár 2013-ban változtattak a definíción, és ennek a hatására jóval kevesebb gyerek kerülhet ebbe a kategóriába, a meghatározáshoz olyan feltételeknek kell teljesülnie, mint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság (ami ugye az egy főre jutó jövedelemhez kötött), és a következőkből kettő: a szülők nyolc osztálynál nem magasabb végzettsége, a munkaviszonyban töltött meghatározott idő, és a lakhatási körülmények elégtelensége. Nos, ahol az ezek alapján készült statisztika magas számot mutat, az beszédesen mutatja a probléma mélységét is.
A veszélyesség pedig azért kapcsolódik ide, mert pontosan jelzi a jövőt. Aki közelről látja ezeknek a gyerekek a körülményeit pontosan tudja,hogy a családi átörökítés innen milyen jövőképet körvonalaz. Aki pedig az iskolarendszerben is látja ezeket a gyerekeket, az azt is érzékeli, hogy a jelenlegi oktatási rendszer nem sokat tud változtatni a sorsukon.
Ezek a gyerekek otthonról nem kapnak elég muníciót ahhoz, hogy megfeleljenek a mai iskolarendszer elvárásainak. Sem a fizikai környezetben, sem a családból megkapható tudásokban. Mert ezekkel a szülők sem rendelkeznek megfelelő szinten, legtöbbjük ugyanolyan sikertelen volt az iskolában,anno, mint a gyerekük most. A szülők munkaerő-piaci szempontból nem szereztek elég tudást, így nem kaphattak megfelelő munkát, és nem tudják átörökíteni sem a tanulási, sem a munka iránti motivációt.
Az iskolarendszer pedig, aminek előírt jellemzője lenne az esélykiegyenlítés, messze nem felel meg ennek a célnak. A szegregáció felerősödött, a szabad iskolaválasztás megnyitotta, az egyházi iskolarendszer visszaállítása pedig szélesre tárta a kaput a kedvezőtlen oktatási elkülönülés kialakulása előtt...
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.