KAPITALIZMUS BLOG
Szerző: Kapitalizmus blogA Szabad Piac Alapítvány a Hívatlanul Hálózattal és a Polgári Platform Egyesülettel közösen oktatáspolitikai konferenciát szervezett november 18-án, Budapesten. A rendezvényen tanárok, diákok és szülők, munkaerőpiaci szereplők, oktatáspolitikai szakértők és politikusok közösen tárták fel a köz- és felsőoktatásban tapasztalható problémákat és fogalmaztak meg javaslatokat azok megoldására...
ITT OLVASHATÓ
Nézzük a tényeket. Az intézményrendszer közel hetven százalékát átvette az állam, beolvasztotta őket egy hivatalba. Az egyes intézmények mint önálló szervezetek megszűntek, költségvetésük nincs, munkáltatói jogukat elvonták, s egyetlen személyre, a hivatal elnökére ruházták át. Miközben a finanszírozás az engedélyezett létszámra épül, a pedagóguslétszám meghatározásának elvei nincsenek törvényben rögzítve. Viszont törvény szerint a pedagógusnak harminckét órát bent kell tartózkodnia az intézményben, heti huszonkettő-huszonhat órában tanórai és egyéb foglalkozások rendszeres megtartására kötelezhetők, további heti hat órában eseti helyettesítés és felügyelet rendelhető el számukra. Az általános iskolában a tanulónak reggel nyolctól délután tizenhat óráig, azaz heti negyven órában tanórai és egyéb foglalkozásokon kell részt vennie. Ehhez kell elégséges tanerőt biztosítani az iskolának, de a napközis foglalkozás, a tanulószoba és a hozzá kapcsolódó tanerő hiányzik a törvényből. Nem található törvényi rendelkezés arra nézve sem, hogy az iskolákban, kollégiumokban, a szakszolgálat intézményeiben, a szakmai szolgáltató intézményekben hány vezetőre van szükség, és a pedagógusokon kívül milyen munkakörben, kiket, milyen létszámban kell alkalmazni. Nincs törvényi értelmezése annak sem, mit jelent az eseti helyettesítés, mit kell ellátni a felügyelet körében, milyen foglalkozások szervezhetők meg egyéb foglalkozásként. Így nem ütközik törvénybe, ha a pedagógus heti huszonhat órát tanít és hat órában napközis foglalkozásokat tart. Nem ütközik törvénybe az sem, ha a pedagógusokon kívül más nem is dolgozik ezekben az intézményekben. Törvényi szabályozás hiányában nem lehet törvénytelen az sem, ha az óvodai csoportok, iskolai osztályok, kollégiumi csoportok kialakításánál nem a minimális létszámot, nem az átlaglétszámot, hanem a maximális létszámot alkalmazzák, amely húsz százalékkal át is léphető. Az óvodában a csoport átlaglétszáma húsz, a maximális létszám huszonöt. Az első-negyedik évfolyamokon az átlaglétszám huszonhárom, a maximális létszám huszonhét. A pedagógus-létszámot csoportokra, osztályokra kell számítani. Ezért korántsem mindegy, hogy az egyre csökkenő – évente hat-hétezerrel kevesebb gyermek lép be a rendszerbe, és hat-nyolcezer tanuló lép ki tizenhat évesen a rendszerből – gyermek-, illetve tanulólétszámot miképpen osztják el.
VálaszTörlésDr. Szüdi János: A gyerek mindenek felett álló érdeke!?
Borzalmasan érezzük magunkat, soha ennyi frusztrált, gyanakvó, félelemmel teli légkörben dolgozó, túlterhelt pedagógust a pályám során még nem láttam - mondta a Pedagógus Szakszervezet szombati fórumán Nagy Emília, aki 24 éve dolgozik az oktatásban.
VálaszTörlésA Hálózat a Tanszabadságért civil szervezet képviselőjének az a véleménye, hogy a közoktatásban totális diktatúra jött létre, az állam nem egyeztet, hatalmi szóval dönti el, hol lehet iskola és hol nem, megszabja, hogy a tanárok miből és hogyan taníthatnak, a zűrzavaros rendszerben mindenki elvesztette az önállóságát. A tanárnő hozzátette: sokaknak ez nem is hiányzik...
Népszabadság / Rab László: Fáradtak, szomorúak és feszültek a pedagógusok
Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a fiatalok helyzetéről szóló jelentését. Jelenleg 90 millió 15 és 29 közötti ember él Európában, ebből 8.7 millió munkanélküli, 13.7 millió nem dolgozik és nem is tanul, illetve 27 millió fiatalt veszélyeztet a munkanélküliség és a szociális kirekesztődés. A most felnövő generáció az eddig legjobban képzett, hiszen a 30-34 év közöttiek egyharmada rendelkezik felsőfokú végzettséggel és a 20-24 év közöttiek 82 százaléka középfokú végzettséggel...
VálaszTörlésÁtlátszó Oktatás / andreaszakacs: Az európai fiatalok helyzete 2015-ben (INFOGRAFIKA)